pc
W unijnym Komitecie Regionów w Brukseli powstała specjalna grupa, która ma przeanalizować wpływ gazociągu Nord Stream 2 na środowisko. W piątek odbyło się jej pierwsze posiedzenie.
Liczy ona 20 członków z 11 krajów europejskich. Jej inicjatorem jest marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
"Nord Stream 2 stanowi przedmiot gorących dyskusji w Komisji Europejskiej, Parlamencie Europejskim oraz w Radzie UE. W sposób zauważalny dzieli Europejczyków. Europejski Komitet Regionów jako ciało doradcze, które zabiera głos w ważnych sprawach dla Unii Europejskiej, prezentując punkt widzenia regionów i społeczności lokalnych, także musi podjąć tematykę kontrowersyjnego projektu. Nord Stream 2 bez wątpienia powinien być przedmiotem debaty w Komitecie, dlatego też wystąpiłem z inicjatywą powołania grupy międzyregionalnej" – podkreśla Geblewicz, który pełni funkcję przewodniczącego Międzyregionalnej Grupy ds. Nord Stream 2.
Jak wskazuje, regiony szczególnie obawiają się kwestii związanych z ochroną środowiska. Ingerencja w dno morskie Morza Bałtyckiego jest - według Geblewicza - niezwykle ryzykowna, ze względu na zalegające tam pozostałości amunicji i broni chemicznej z czasów II Wojnie Światowej. Ponadto - jak wskazuje - według licznych badań, podmorska infrastruktura o tak znaczącej kubaturze zakłóca naturalne ekosystemy, co wpływa negatywnie na populacje m.in. bałtyckich ryb, co może uderzyć w interesy lokalnych rybaków.
Z punktu widzenia województwa zachodniopomorskiego, budowa gazociągu Nord Stream 2 wywołuje zaniepokojenie także ze względu na potencjalne ograniczenie możliwości rozwojowych portu Szczecin-Świnoujście, gdyż rurociąg miałby przecinać tor dla statków o większej głębokości zanurzenia. Problemy środowiskowe, wskazuje marszałek, dotyczące projektu, podnosili również niemieccy rolnicy z wyspy Rugia, którzy stanowczo sprzeciwiali się realizacji tego projektu.
Pierwsze posiedzenie grupy odbyło się 1 grudnia 2017 r. w Brukseli. Członkowie grupy wystosowali list do szefa Komisji Europejskiej Jean Claude’a Junckera, szefa Parlamentu Europejskiego Antonio Tajaniego oraz przewodniczącego Rady Europejskiej Donalda Tuska z informacją o powołaniu grupy oraz deklaracją ścisłej współpracy ze wszystkimi instytucjami europejskimi.
Wskazują w liście, że potrzebne są analizy w sprawie budowy nowej nitki na Bałtyku. Podkreślają że ważne jest, aby omówić wpływ rurociągu na środowisko, bo konsekwencje budowy Nord Stream 2 mogą być nieodwracalne. Zwracają uwagę na aspekt broni chemicznej zatopionej w Morzu Bałtyckim oraz pobliski obszar Natura 2000.
"Jako przedstawiciele władz regionalnych z jedenastu państw członkowskich, reprezentujący wszystkie grupy polityczne, w tym niezrzeszonych, pracując w Komitecie Regionów czujemy się zobowiązani do wypracowania regionalnego wkładu w trwającą europejską dyskusję na temat nowego projektu rurociągu" - wskazują w liście.
Oprócz reprezentantów Polski w grupie znajdują się przedstawiciele regionów z Danii, Finlandii, Łotwy, Litwy, Cypru, Węgier, Malty, Włoch, Belgii i Niemiec.
Nord Stream 2 to projekt liczącej 1200 km dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie. Moc przesyłowa to 55 mld metrów sześciennych surowca rocznie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 roku. Po tym czasie Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy. Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się projektowi.
W przedsięwzięciu uczestniczą niemieckie koncerny Uniper i Wintershall oraz francuski Engie, austriacki OMV i brytyjsko-holenderski Royal Dutch Shell.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych