pc
Norwegia jako jeden z największych europejskich eksporterów gazu może w przyszłości odgrywać istotną rolę w zaopatrywaniu Węgier w ten surowiec – powiedział we wtorek szef dyplomacji węgierskiej Peter Szijjarto w norweskim Tromsoe.
"Wcześniej, w 2016 r., już mieliśmy dobrą współpracę ze Statoilem (norweskim koncernem państwowym – PAP). Chcielibyśmy również w przyszłości móc liczyć na gaz norweski jako jedno z nowych źródeł dywersyfikacji dostaw gazu na Węgry. Do tego jest potrzebne, by infrastruktura środkowoeuropejska była w stanie przyjmować i wykorzystywać także gaz skroplony" – powiedział Szijjarto po rozmowach z norweską minister spraw zagranicznych Ine Marie Eriksen Soereide.
Według Szijjarto gaz norweski mógłby być dla Węgier nowym źródłem, czy to po rozbudowie terminala LNG w Polsce, czy po otwarciu terminala w Chorwacji. "Nasi norwescy partnerzy są na to całkowicie otwarci" – oznajmił.
Minister dodał, że węgierska naftowo-gazowa grupa MOL uzyskała trzy nowe koncesje na badanie i eksploatację złóż ropy naftowej w Norwegii, zwiększając ich łączną liczbę do 20.
MOL ma w ciągu najbliższych pięciu lat przeznaczyć 500 mln dol. na badania w Norwegii. Uzyskane przez grupę koncesje dotyczą złóż u wybrzeży Norwegii zawierających 750 mln baryłek surowców, w większości ropy naftowej – podała węgierska agencja MTI.
Węgry zużywają rocznie ok. 9 mld metrów sześc. gazu. W 2016 roku 5,7 mld m sześc. sprowadziły z Rosji.
W styczniu bieżącego roku premier Viktor Orban powiedział, że infrastruktura gazowa, za pomocą której Węgry uzyskają dostęp do polskiego terminala LNG i do gazu nierosyjskiego, jest dla Węgrów "kwestią życia i śmierci".
"Dla nas, Węgrów, kwestią życia i śmierci jest to, by na Węgry tudzież z Węgier wychodziły gazociągi, dzięki którym będziemy mieli dostęp do polskiego terminala LNG i do gazu nierosyjskiego. Węgrzy i Słowacy zbudowali już swoje odcinki (gazociągów), zachęcam polski rząd, by razem ze Słowakami zbudować odcinek polsko-słowacki. (...) Mamy wtedy korytarz, w którym nie będzie żadnych wpływów rosyjskich" - powiedział Orban.
Pod koniec zeszłego roku pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski poinformował o podpisaniu trójstronnej umowy na dofinansowanie międzysystemowego połączenia gazowego między Polską a Słowacją. Jak mówił, to połączenie gazowe stanowi ważny element dywersyfikacji dostaw paliwa dla całego regionu, który "bezpośrednio" wpisuje się w ideę Trójmorza.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych