pc
Zasady płatności do ZUS zmieniły się od 1 stycznia. Zamiast trzech lub czterech przelewów, płatnicy wykonują jeden na indywidualny numer rachunku składkowego, a ZUS proporcjonalnie rozdziela wpłaty na wszystkie ubezpieczenia. Na kontach dłużników pokrywają one najstarsze zaległości, co powoduje długi za bieżący okres.
Płatnicy, którzy zgłosili się do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, czy chorobowego nie będą mogli opłacić bieżących składek na te ubezpieczenia, zanim nie uregulują zaległości. Skutkiem tego będzie brak dobrowolnego ubezpieczenia, co może mieć wpływ na korzystanie ze świadczeń np. na wypłatę zasiłku chorobowego. W Pomorskiem może to dotyczyć ponad 9 tys. dłużników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.
Dobrowolne ubezpieczenia ustają od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, za który należna składka nie będzie opłacona w terminie. W wypadku dłużników nawet wpłata w terminie, jeżeli nie uwzględni bieżących składek oraz zaległej kwoty z odsetkami spowoduje ustanie dobrowolnego ubezpieczenia. Za przykład może posłużyć przypadek Pana Marcela, który prowadzi działalność gospodarczą i ma niewielką zaległość z tytułu składek. Przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Zadłużenie nie jest objęte układem ratalnym. 10 stycznia Pan Marcel wpłacił, tytułem należności za grudzień 2017 r., składkę w wysokości 1172,56 zł. ZUS rozliczył wpłatę w pierwszej kolejności na pokrycie zaległości, a więc Pan Marcel nie opłacił w składki pełnej wysokości. W tej sytuacji dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ustało od 1 grudnia 2017 r.
Jeśli ubezpieczenia dobrowolne ustały, można wystąpić z wnioskiem o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie. Można także zawrzeć z ZUS umowę, czyli tzw. układ ratalny, dzięki któremu dłużnicy spłacą zaległości jednocześnie zachowując dobrowolne ubezpieczenia.
Zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami ds. ulg i umorzeń, którzy przedstawią najdogodniejsze formy spłaty zadłużenia, dostosowane do indywidualnej sytuacji płatnika oraz pomogą w przygotowaniu i wypełnieniu niezbędnych dokumentów.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego