pc/MIB
Współpraca w ramach Grupy Wyszehradzkiej, w tym w pracach nad Pakietem Mobilności, połączenia drogowe i kolejowe, a także kandydatura Czech na organizatora Światowego Kongresu Drogowego w 2023 r. były głównymi tematami rozmów między ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem i nowo mianowanym ambasadorem Republiki Czeskiej w Polsce Ivanem Jestřabem. Spotkanie odbyło się 30 listopada 2017 r. w siedzibie MIB.
Ścisła współpraca Grupy Wyszehradzkiej nad Pakiecie Mobilności
Minister Adamczyk zapewnił ambasadora Jestřaba, że Pakiet Mobilności pozostaje istotnym tematem dla strony polskiej. Zdaniem ministra nowe propozycje Komisji Europejskiej w obszarze regulacji socjalnych w transporcie nie zapewniają właściwej równowagi między ochroną praw pracowniczych a zasadami rynku wewnętrznego.
– Powinniśmy wspólnie kontynuować wysiłki mające na celu obronę interesów naszych firm działających w sektorze transportu oraz przede wszystkim interesów pracowników, którzy przez niedoskonałe przepisy unijne mogą zostać narażeni na utratę pracy - powiedział minister Adamczyk. – W tym kontekście uważam, że szczególnie istotne jest, aby Grupa Wyszehradzka prezentowała wspólne stanowisko – dodał minister.
Realizacja międzynarodowych projektów infrastrukturalnych
Obie strony wymieniły się informacjami o najważniejszych zadaniach infrastrukturalnych realizowanych w ramach sieci TEN-T w odniesieniu do polsko-czeskich połączeń transgranicznych. Minister Adamczyk mówił o pracach związanych z budową drogi ekspresowej S3, która w niedalekiej przyszłości połączy się z czeską autostradą D11 w miejscowościach Lubawka i Královec. Minister Adamczyk poinformował także o trwającej w Polsce budowie korytarza drogowego „Bałtyk-Adriatyk” i w jego ramach ostatniego odcinka autostrady A1. Zapewnił też, że w bieżącej unijnej perspektywie finansowej rozpocznie się modernizacja ostatniego odcinka magistrali kolejowej E65 na terenie województwa śląskiego.
– Mam nadzieję, że te inwestycje nie tylko podniosą konkurencyjność polskich portów morskich, czy atrakcyjność turystyczną Bałtyku, ale również wpłyną na bardziej efektywne wykorzystanie korytarza „Bałtyk - Adriatyk”. W przyszłości ten korytarz, podobnie jak biegnąca równolegle Via Carpatia, mogłyby pełnić rolę nie tylko korytarzy transportowych, ale również jednego z głównych czynników rozwoju gospodarczego Europy Środkowej – powiedział minister Adamczyk.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego