pc
Senatorowie przyjęli w piątek nowelę ustawy o modernizacji i finansowaniu sił zbrojnych proponując do niej poprawkę zgłoszoną przez komisję obrony narodowej. Zakłada ona podwyższenie limitu liczby stanowisk dla żołnierzy zawodowych ze 130 do 150 tys.
Za nowelą głosowało 47 senatorów, przeciw było 27, wstrzymało się od głosu 4.
Wcześniej Senat odrzucił wniosek mniejszości komisji obrony, w którym zaproponowano usunięcie przepisu określającego limit liczby stanowisk dla żołnierzy zawodowych.
Podczas debaty poprzedzającej głosowanie w Senacie wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki przekonywał, że zwiększone środki na armię zostaną przeznaczone głównie na dwa cele: "odbudowę zdewastowanej infrastruktury i budowę nowej oraz modernizację sił zbrojnych". Jak mówił "każda sfera wojskowości wymaga dodatkowych pieniędzy. "Wojska pancerne, wojska rakietowe, obrona przeciwwietrzna, kwestia wojsk lotniczych" - wymieniał.
Dodał, że dzięki nowelizacji zwiększona zostanie też liczebność wojska; w tym Wojsk Obrony Terytorialnej. Przekonywał, że zwiększenie liczebności armii w takiej skali nie byłoby możliwe, gdyby ograniczało się jedynie do żołnierzy zawodowych. "Koszty osobowe przy tych możliwościach finansowych, +zjadłyby+ cały proces modernizacji" - ocenił.
Zaapelował ponadto o merytoryczną dyskusję na temat polskiej armii. "Bezpieczeństwo i przyszłość Polski na pewno jest dla nas bardzo ważna" - stwierdził.
Senator Bogdan Klich (PO) podkreślił, że Platforma popiera zwiększanie wydatków na obronność. Ocenił, że to "dobra wiadomość". "Mamy świadomość tego, że sytuacja w naszym bezpośrednim otoczeniu jest coraz trudniejsza". Klich przypomniał o sytuacji w Donbasie na Ukrainie oraz zakończonych w środę ćwiczeń Zapad-2017. Jak mówił, są to rzeczy "ogromnie niepokojące"
Wyraził jednocześnie wątpliwość, czy rząd zdoła zrealizować zapisy przewidziane w noweli. "Zmiana systemu naliczania tych 2 proc. PKB (na obronność) jest ryzykowna i MON musi sobie z tego zdawać sprawę" - ocenił. "O ile można było jasno zaplanować wydatki w oparciu o PKB poprzedniego roku, bo wiadomo było jakie ono jest, o tyle trudniej jest zaplanować wydatki na rok następny, w oparciu o PKB, które jest tylko i wyłącznie szacowane" - podkreślił.
"Nasz klub poprze tę ustawę, bo uważamy, że warto inwestować w obronność ze względu na otoczenie, w którym się znajdujemy" - oświadczył senator PO.
Senator Maciej Grubski (PO) dodał, że liczebność armii powinna być zwiększana w oparciu o żołnierzy zawodowych, a nie Wojska Obrony Terytorialnej. Jego zdaniem WOT to "zabawa w wojsko".
Przewodniczący komisji obrony narodowej Jarosław Rusiecki (PiS) przekonywał, że żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej są "bardzo dobrze wyszkoleni". Zaznaczył jednocześnie, że "główny nacisk, jeśli chodzi o modernizację i zbrojenie pozostanie w obszarze wojsk operacyjnych". Jak mówił, WOT "to niezbędne uzupełnienie pola działania sił zbrojnych".
Uchwalona przez Sejm w ubiegłym tygodniu ustawa o modernizacji i finansowaniu sił zbrojnych zakłada zmianę sposobu obliczania udziału wydatków obronnych w PKB i ich wzrost. Wydatki na obronność mają w 2018 r. wynieść co najmniej 2 proc. PKB, w roku 2020 wrosnąć do 2,1 proc. PKB, a docelowo - do minimum 2,5 proc. PKB w 2030 r. Wiąże się to z ustaleniami państw NATO, podjętymi na szczycie w Newport w 2014 r., a potwierdzonych w 2016 r. na szczycie w Warszawie oraz deklaracjami rządu i prezydenta o zwiększeniu wydatków obronnych do 2 proc. PKB (liczonych wg metodologii NATO, tj. w odniesieniu do budżetu roku bieżącego).
Zwiększenie wydatków obronnych ma umożliwić reorganizację struktury i systemu dowodzenia sił zbrojnych i przyspieszyć modernizację "przy aktywnym zaangażowaniu polskiego przemysłu obronnego". Zwiększenie stanu etatowego sił zbrojnych wiąże się z formowaniem Wojsk Obrony Terytorialnej, które docelowo mają liczyć ponad 50 tys. osób. Według szacunków zmiana przepisów spowoduje wzrost wydatków obronnych o ponad 117,2 mld zł w ciągu 10 lat.
W związku ze zgłoszoną poprawką nowelizacja ustawy została skierowana do ponownych prac w Sejmie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych