pc
Zdecydowałem się uczynić Inicjatywę Trójmorza jednym z priorytetów mojej prezydentury – powiedział prezydent Andrzej Duda w piątek w Bratysławie na forum GLOBSEC. Podkreślił, że jej charakter jest nie tyle polityczny, co infrastrukturalny i gospodarczy.
Polski prezydent podkreślił, że bardzo ważnym zadaniem Europy Środkowej jest bycie adwokatem polityki "otwartych drzwi" do UE i NATO. Dodał, że Polsce zależy na tym, by zarówno NATO, jak i UE pozostały jednością.
Prezydent mówił, że bezpieczna i podmiotowa Europa Środkowa jest istotnym czynnikiem stabilności i rozwoju świata euroatlantyckiego.
"Interesem naszej części Europy jest to, aby nie stać się na trwałe regionem granicznym, ale by rozszerzyć więzi euroatlantyckie na Wschód i na Południe" – mówił Duda. Dlatego – jak zaznaczył - jesteśmy rzecznikami poszerzania stabilności.
Prezydent podkreślił, że Polsce zależy na tym, by zarówno NATO, jak i UE pozostawały jednością. "Tak jak bezpieczeństwo jest niepodzielne w ramach NATO, tak rozwój Europy ma sens, tylko jeśli pozostanie ona całością" – powiedział Duda.
Zaznaczył również, że praktycznym przejawem wkładu w budowanie światowego pokoju, zaufania politycznego i stabilności ekonomicznej krajów Europy Środkowej jest współpraca grupy państw wschodniej flanki w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego, znana pod nazwą "bukareszteńskiej dziewiątki".
Drugą formułą współpracy – dodał prezydent - w zakresie rozwoju i spójności w ramach Unii Europejskiej jest Inicjatywa Trójmorza. "Polska chce być zwornikiem i aktywnym uczestnikiem obu tych formatów regionalnej współpracy w ramach dwóch podstawowych organizacji wspólnoty euroatlantyckiej, Unii Europejskiej i Sojuszu Północnoatlantyckiego" – mówił Duda.
Prezydent zaznaczył, że Inicjatywa Trójmorza została powołana z myślą o stworzeniu nieformalnej platformy współpracy pomiędzy Polską, Chorwacją, Litwą, Łotwą, Estonią, Czechami, Słowacją, Słowenią, Węgrami, Rumunią, Bułgarią i Austrią.
"Naszym priorytetem jest zbudowanie spójności infrastrukturalnej i gospodarczej na osi Północ-Południe" – powiedział prezydent.
Ocenił, że spotęguje to pozytywne efekty naszego członkostwa w UE. "Chcemy w ten sposób być nie tylko beneficjentem, ale przede wszystkim współtwórcą europejskiej jedności" – podkreślił.
Zaznaczył, że Europa Środkowa jest dla Polski naturalnym środowiskiem politycznym. „Dlatego chcemy i dążymy do tego, żeby była bezpieczna, spójna i dynamicznie rozwijająca się gospodarczo” – dodał.
Prezydent mówił także o ścisłej współzależności między stanem bezpieczeństwa krajów i poziomem ich rozwoju gospodarczego. „Pokoju nie da się trwale zagwarantować bez dobrze funkcjonującego rynku. Z drugiej strony, postęp ekonomiczny z pewnością ulegnie zahamowaniu w sytuacji faktycznego militarnego zagrożenia” – powiedział Duda.
Forum Państw Trójmorza to wspólna inicjatywa prezydentów Polski i Chorwacji dotycząca współpracy krajów Europy Środkowo-Wschodniej w obszarach energetyki, transportu, cyfryzacji i gospodarki. Pierwszy szczyt odbył się w ub. roku w Dubrowniku. W tym roku w lipcu zostanie zorganizowany we Wrocławiu. Prezydenci Polski i Chorwacji do udziału w nim zaprosili prezydenta USA Donalda Trumpa.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych