Wiemy już, że przez najbliższe 4 lata Prawo i Sprawiedliwość będzie dominującą partią w polskim rządzie. Sprawdźmy, czego możemy spodziewać się po nowym rządzie pod względem gospodarki morskiej.
- Przywrócenie Ministerstwa Gospodarki Morskiej z siedzibą w Gdańsku będzie naszym priorytetem. Postawimy także na odbudowanie przemysłu stoczniowego i przekop Mierzei Wiślanej – mówił w rozmowie z nami przed wyborami Andrzej Jaworski, poseł PiS.
Program PiS-u ma opierać się na odbudowie pięciu elementów sektora morskiego: rybołówstwa, portów, szkolnictwa morskiego, przemysłu stoczniowego i narodowych przewoźników morskich. By to zrobić politycy partii rządzącej zamierzają finansować inwestycje z budżetu państwa, partnerstwa publiczno-prywatnego oraz rynków kapitałowych.
Jednym z głównych zadań ma być też odbudowa stoczni w Szczecinie i Gdyni. Szacuje się, że to koszt ok. 600 mln euro – tyle musieli zapłacić Niemcy za ratowanie swoich dwóch dużych zakładów. Dużo inwestycji ma czekać też Zachodniopomorskie. Mają być przeprowadzone prace nad pogłębianiem toru wodnego do Szczecina. Celem nowego rządu będzie też powrót żeglugi towarowej na Odrę.
Możliwe też, że dojdzie do rozdzielenia połączonych w 2013 r. szczecińskiej stoczni Gryfia i świnoujskiej Morskiej Stoczni Remontowej. Pogłębiony ma zostać także tor podejściowy do portu w Świnoujściu, który pozwoli zawijać tam statkom o długości 300 m i szerokości 50 m.
Mało wiadomo o tym, w jaki sposób posłowie PiS chcą odrodzenia polskiej bandery. Z ich wypowiedzi wynika, że ma to być „bardzo proste i zrobione jedną ustawą”. Szczegółów jednak brak.
Sporo ma się za to zmienić w Marynarce Wojennej. PiS chce przede wszystkim powrotu jej dowództwa do Gdyni.
- Dowództwo Marynarki Wojennej powinno wrócić do Gdyni. Protestowałem kiedy polityczną decyzją rządu PO zostało przeniesione do Warszawy. Wiele urzędów centralnych powinno być poza Warszawą – stwierdził Andrzej Jaworski.
Nowy rząd będzie też inwestował w rozwój polskiej marynarki, a więc budowę nowych jednostkach.
- Potrzebujemy silnej armii, w tym silnej marynarki. Państwo powinno zamawiać jednostki przede wszystkim w naszych stoczniach – tłumaczy Jaworski.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych