pc
Polska leży w kluczowym miejscu w Europie. Bardzo ważny jest jej dostęp do Bałtyku, sąsiedztwo z Niemcami i innymi krajami, to daje olbrzymi potencjał – mówi PAP rektor Uniwersytetu w Chongqing Tang Boming. Chiny widzą w Polsce partnera w rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku.
W piątek wizytę w Chinach rozpoczyna premier Beata Szydło.
Nowy Jedwabny Szlak to ogromny projekt promowany przez administrację prezydenta Chin Xi Jingpinga od jesieni 2013 roku. Składa się on z „jednego pasa i jednego szlaku”, które oznaczają odpowiednio sieć połączeń morskich i lądowych Chin z Europą – największym partnerem handlowym Pekinu. Na 14 i 15 maja zaplanowany jest szczyt „Pasa i Szlaku”.
W Pekinie spotka się 28 przywódców, wśród nich premierzy: Polski – Beata Szydło, Włoch – Paolo Gentiloni, Hiszpanii – Mariano Rajoy, Grecji – Aleksis Cipras, Węgier – Viktor Orban. Na szczycie mają być także prezydenci Szwajcarii, Czech, Filipin i Rosji.
– To projekt, który ma połączyć Chiny, Europę i inne regiony, i to połączyć w oparciu o wiele aspektów – chociażby kulturowy, gospodarczy i transportowy. Ma to być także sposób na wzmocnienia przyjaznych relacji. Zasadniczym jego celem jest odnoszenie obopólnych korzyści przez wszystkie strony tego projektu – mówi PAP rektor Uniwersytetu w Chongqing.
Jedną z takich korzyści jest to, że rozwój infrastruktury lądowej na trasie wiodącej między Europą a Chinami przez kraje środkowoazjatyckie stwarza możliwość szybszego transportu towarów niż drogą morską. A to daje większą swobodę przewożenia produktów rolno-spożywczych.
– To jest ogromy projekt, to jest jakby odnowienie, ożywienie tego szlaku, który już kiedyś łączył Azję i Europę. Chiny w celu realizacji tego projektu stworzyły między innymi Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych. Inwestujemy także w budowę infrastruktury w Sri Lance i w Pakistanie, by połączyć te wszystkie regiony – zauważa szef chińskiej uczelni.
Bezpośrednie połączenie kolejowe z Chinami ma piętnaście europejskich miast. Wśród nich jest Łódź, która ma takie połączenie z Chengdu w Syczuanie na środkowym zachodzie Chin. Ważnym dla Polski akcentem współpracy jest Centrum Badawcze Nowego Jedwabnego Szlaku na Politechnice Poznańskiej, które powstało pod koniec kwietnia tego roku. Do jego głównych zadań należą: transfer nauki, edukacji, kultury, a w konsekwencji – także biznesu. Centrum wyrasta poza Poznań, bo łączy najważniejsze uczelnie techniczne w Polsce i w Chinach. – Polska leży w kluczowym miejscu w Europie. Bardzo ważne są jej dostęp do Bałtyku, sąsiedztwo z Niemcami i innymi krajami, to daje olbrzymi potencjał – uważa Tang Boming.
Rektor uczelni w Chongqing miał okazję podróżować polskimi autostradami, co dało mu szansę przyjrzeć się, jak wygląda tutejsza infrastruktura. Przyznał, że widać rozwój i – co uznał za istotne – przedsięwzięcia są realizowane z poszanowaniem środowiska. Dodał jednak, że „dalsze inwestycje są potrzebne, na przykład trzeba rozwijać kolej. Chiny mają olbrzymie doświadczenie jeśli chodzi o kolej dużych prędkości. A chińskie korporacje mają doświadczenie w budowie infrastruktury zagranicą i to może być taki dobry punkt do inwestowania”.
W listopadzie 2015 r. prezydent Andrzej Duda złożył kilkudniową wizytę w Chinach. Kilka miesięcy później – w czerwcu 2016 r. – Polskę odwiedził prezydent Chin Xi Jingping. Zdaniem He Juan – dyrektorki sekcji edukacji w Ambasadzie Chińskiej Republiki Ludowej – to dowód na dynamiczny rozwój wzajemnych relacji. – W ramach projektu „Pasa i Szlaku” relacje chińsko-polskie jeszcze bardziej się rozwijają – stwierdziła He Juan.
Polityka „Pasa i Szlaku” to swego rodzaju reaktywacja dawnego szlaku handlowego z Chin do Europy, który z końcem średniowiecza, wraz z rozrostem imperium tureckiego, stracił na znaczeniu. Nowy Jedwabny Szlak prowadzi przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej przez Polskę. Chińskie inwestycje w Nowy Jedwabny Szlak szacowane są na 40 mld dolarów. Kolejne 50 mld dolarów to kapitał Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Polska jest jego członkiem od 15 czerwca 2016 r.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych