pc
Premier Hiszpanii Pedro Sanchez zapowiedział szefowej brytyjskiego rządu Theresie May, że Madryt zawetuje umowę między UE a Wielką Brytanią w sprawie warunków Brexitu. Domaga się on wcześniejszego, bilateralnego porozumienia z Londynem dotyczącego Gibraltaru.
Według dziennika “La Vanguardia”, w nocy ze środy na czwartek Sanchez miał wyjaśnić May, że głównym powodem sprzeciwu Madrytu wobec umowy o Brexicie jest brak osobnego hiszpańsko-brytyjskiego porozumienia w sprawie Gibraltaru. Do tego terytorium, należącego do Wielkiej Brytanii od 1713 r., roszczenia zgłasza Hiszpania.
Z kolei jak dowiedział się w czwartek po południu dziennik “El Pais”, w trakcie trwających rozmów między stroną brytyjską a UE pojawiła się szansa wpłynięcia na władze Hiszpanii w sprawie podpisania w niedzielę porozumienia o Brexicie. Stołeczna gazeta ustaliła, że negocjatorzy pracują nad takim sformułowaniem artykułu 184, który usatysfakcjonowałby socjalistyczny rząd Sancheza.
“Jego gabinet interpretuje dziś ten artykuł jako niejasny w kontekście przyszłych relacji między Gibraltarem a Unią Europejską” - napisał “El Pais”, wskazując, że istnieje też opcja zawarcia bilateralnego porozumienia z Brytyjczykami w sprawie Gibraltaru po niedzielnej umowie o Brexicie.
Tymczasem problemem dla umowy między Madrytem a Londynem mogą być wysunięte przez hiszpańską Partię Ludową (PP) żądania w sprawie Gibraltaru. Największe ugrupowanie parlamentarne, które do maja rządziło krajem, chce aby to brytyjskie terytorium zostało określone w umowie jako terytorium Hiszpanii.
“Nie ma innej opcji jak Gibraltar hiszpański. Zawsze utrzymywaliśmy takie stanowisko i teraz również pozostaniemy przy nim” - powiedział w środę sekretarz generalny PP Teodoro Garcia Egea.
W poniedziałek wieczorem szef MSZ Hiszpanii Josep Borrell zapowiedział, że jego kraj nie podpisze zaplanowanego na 25 listopada porozumienia w sprawie Brexitu bez wcześniejszej umowy między Madrytem a Londynem w sprawie Gibraltaru.
Borrell wyjaśnił, że gabinet Sancheza dopiero w ostatnich dniach zdał sobie sprawę, że projekt umowy w sprawie Brexitu w artykule 184 nie daje Madrytowi żadnych gwarancji na indywidualną umowę hiszpańsko-brytyjską dotyczącą Gibraltaru.
Były szef Parlamentu Europejskiego przypomniał, że umowa hiszpańsko-brytyjska na temat Gibraltaru musi zawierać szereg spraw dotyczących tego terytorium, m.in. praw pracowników, kwestii ochrony środowiska i rybołówstwa, bezpieczeństwa, a także polityki fiskalnej i funkcjonowania lotniska.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law