JK
Eksperci Rady UE uważają, że Komisja Europejska nie ma kompetencji do prowadzenia rozmów z Rosją o budowie gazociągu Nord Stream 2 - podał w piątek niemiecki tygodnik "Der Spiegel". Opinia ta jest zgodna ze stanowiskiem niemieckiego rządu.
Komisja Europejska zwróciła się w czerwcu do Rady UE, gdzie reprezentowane są rządy 28 krajów członkowskich, o udzielenie jej mandatu na prowadzenie rozmów ze stroną rosyjską w sprawie reżimu prawnego dla morskiego odcinka przyszłego gazociągu Nord Stream 2. Niemcy i Austria są temu przeciwne, ponieważ przypuszczają, że KE chce opóźnić realizację projektu i doprowadzić do jego fiaska - wyjaśnia "Der Spiegel".
Zespół ekspertów przedstawił liczącą 25 stron opinię w czwartek na forum grupy roboczej Rady UE zajmującej się problemami energii. Z ekspertyzy wynika, że wątpliwe jest podstawowe założenie KE, iż dodatkowa magistrala dostaw zwiększy zależność Unii Europejskiej od rosyjskiego gazu.
Zdaniem autorów ekspertyzy, ani dyrektywa dotycząca zaopatrzenia w gaz z 2009 roku, ani też traktaty unijne nie dają UE jednoznacznej podstawy prawnej do prowadzenia negocjacji w sprawie gazociągu. "Dyrektywa dotyczy mianowicie wyłącznie wewnętrznego rynku energii, a nie projektów jednego z krajów UE z krajem trzecim, jakim jest Rosja" - czytamy w "Spieglu".
Autorzy opinii zwracają ponadto uwagę, że nie można mówić o luce prawnej wynikającej z faktu, iż gazociąg ma być poprowadzony przez morze. "W takim przypadku obowiązuje prawo międzynarodowe" - zaznaczają eksperci.
"Der Spiegel" przypomniał, że kilka krajów UE, w tym Polska, opowiedziało się za przekazaniem negocjacji w sprawie Nord Stream 2 Komisji Europejskiej, natomiast Niemcy zaproponowały, by poprosić o opinię służby prawne Rady UE.
Nord Stream 2 to projekt liczącej 1200 km dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie o mocy przesyłowej 55 mld metrów sześc. surowca rocznie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 r. Po tym roku Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy. Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się projektowi.
Rząd Niemiec wspiera budowę Nord Stream 2, utrzymując, że ma on charakter biznesowy, a nie polityczny. W finansowaniu przedsięwzięcia uczestniczą niemieckie koncerny Uniper i Wintershall oraz francuski Engie, austriacki OMV i brytyjsko-holenderski Royal Dutch Shell. Zagraniczne koncerny chcą pokryć 50 proc. szacowanych na 9,5 mld euro kosztów projektu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych