Jak wiadomo, sytuacja związana z migrantami w ostatnich kilku miesiącach dynamicznie się zmienia. Informacje o atakach dokonywanych na pojazdy ciężarowe przez uchodźców, zwłaszcza w rejonie Calais, pojawiają się częściej niż wcześniej, a problem, mimo wielu zapowiedzi, wciąż nie znalazł skutecznego rozwiązania. Choć rządy wielu państw, w tym Francji, prowadzą lub zapowiadają wiele działań dla poprawy bezpieczeństwa, o których zasadności można by dyskutować, warto już dziś wiedzieć, jak ubezpieczyć się przed ewentualnymi stratami.
Przypomnijmy, że według ogólnie stosowanych zasad, ryzykiem można zarządzać na trzy sposoby:
- nie robić nic,
- minimalizować ryzyko,
- ubezpieczyć istniejące ryzyko.
Jako że dwa pierwsze sposoby, jak pokazuje praktyka zwłaszcza ostatnich tygodni, kompletnie się nie sprawdzają (nawet minimalizowanie ryzyka, w postaci odpowiednich zabezpieczeń przed wtargnięciem osób nieuprawnionych, stosowanych obecnie w pojazdach, jest ciągle obchodzone przez migrantów), pozostaje kwestia ubezpieczenia.
Zdaniem Macieja Sawickiego, eksperta ds. ubezpieczeń w OCPD24.COM, przewoźnicy powinni przede wszystkim pamiętać, że nie wszystkie szkody są pokrywane z polisy ubezpieczenia OCPD. Większość dostępnych na rynku polis nie uwzględnia bowiem swoim zakresem m.in. szkód spowodowanych przez uchodźców, co skutkuje tym, że za tego typu szkody odpowiedzialność finansową ponosi przewoźnik.
Skoro zaś przewoźnik ponosi pełną odpowiedzialność za szkody w towarze spowodowane przez migrantów znajdujących się w przestrzeni ładunkowej, zatem samo ubezpieczenie powinno być rozszerzone o takie ryzyko, nawet gdy wiąże się to z dodatkowym kosztem.
Warto zatem sprawdzić, czy posiadana przez nas polisa obejmuje swoim zakresem to ryzyko, tym bardziej, że większość towarzystw ubezpieczeniowych nie posiada w swojej ofercie rozszerzenia polisy o ryzyko powstałe wskutek zniszczenia towaru przez uchodźców.
Należy także być świadomym, że oferty OCPD mogą zawierać nie tylko wspomniane rozszerzenie powstałe wskutek zniszczenia towaru przez migrantów, którzy przedostali się do przestrzeni ładunkowej, ale także szereg innych:
- powstałe wskutek rażącego niedbalstwa,
- powstałe wskutek winy umyślnej,
- spowodowane przez podwykonawców,
- spowodowane przez rabunek,
- powstałe wskutek wydania towaru osobie nieuprawnionej,
- szkody rzeczowe, polegające na utracie, ubytku lub uszkodzeniu przesyłki, powstałe w czasie pomiędzy przyjęciem przesyłki do przewozu a jaj wydaniem.
Jeśli zatem wykonywana przez Ciebie działalność obarczona jest wyżej wymienionymi kategoriami ryzyka, warto zwrócić się do firmy, która przedstawi Ci kompleksową ofertę ubezpieczeń transportowych dostępnych na rynku, dobierając ją do Twoich potrzeb.
Jak słusznie zauważa Maciej Sawicki z OCPD24.COM, dobre ubezpieczenie jest szczególnie ważne właśnie dla firmy przewozowej, bo dzięki niemu zyskuje ona większą wiarygodność wobec zleceniodawców, a także pewność bezpieczeństwa własnej działalności.
Więcej informacji odnośnie ofert ubezpieczeń transportowych znajdziesz na OCPD24.COM.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych