pc
Waszyngton jest zaniepokojony chińskimi zbrojeniami rakietowymi, a trudności z podpisaniem traktatu rozbrojeniowego z Pekinem były jednym z powodów wycofania się USA z umowy INF z Rosją – ocenił w środę w rozmowie z PAP hongkoński ekspert Ma Dongsheng.
Uzasadniając decyzję o zerwaniu przez USA traktatu o likwidacji pocisków balistycznych średniego i pośredniego zasięgu (znanego jako INF), prezydent Donald Trump wspomniał nie tylko o rzekomym łamaniu tej umowy przez Rosję, ale również o konieczności przeciwstawienia się rosnącej potędze rakietowej Chin.
Traktat INF, zawarty w 1987 roku przez prezydenta USA i przywódcę byłego ZSRR, przewidywał całkowitą likwidację pocisków rakietowych średniego i pośredniego zasięgu, w tym rakiet zdolnych przenosić ładunki nuklearne. Chiny, uznane w najnowszej „Narodowej strategii obrony” Waszyngtonu - obok Rosji - za jednego z „najgroźniejszych rywali USA”, nie są związane tym porozumieniem.
„Dawniej chińskie pociski były bardzo kiepskie i USA nie musiały się nimi przejmować. Ale teraz Chiny zaczęły rozwijać rakiety i w kategorii pocisków średniego zasięgu wyprzedziły Rosję, więc USA muszą brać je pod uwagę” - powiedział Ma, autor kilku publikacji na tematy wojskowe.
Obawy Waszyngtonu towarzyszą pogarszającym się relacjom na linii USA-Chiny. Oba kraje toczą obecnie wojnę celną, a napięcia nasilają się w związku z prowadzoną przez Pekin militaryzacją Morza Południowochińskiego oraz kwestią rządzonego demokratycznie Tajwanu, który Pekin uznaje za zbuntowaną prowincję ChRL i nigdy nie wykluczył siłowego przejęcia nad nim kontroli.
Waszyngtoński think tank Center for Strategic and International Studies (CSIS) ocenił, że ChRL prowadzi obecnie proces budowy i rozmieszczania skomplikowanego i nowoczesnego arsenału rakietowego, owianego tajemnicą ze względu na jego „niejednoznaczność międzynarodową i niechęć Chin do przystępowania do porozumień o kontroli broni i przejrzystości”.
Chińskie MSZ skrytykowało decyzję o zerwaniu przez USA traktatu INF z Rosją, oceniając, że negatywnie wpłynie ona na wiele krajów. Rzeczniczka resortu Hua Chunying wezwała Waszyngton, by „pomyślał trzy razy, zanim podejmie działania”.
Doradca Trumpa ds. bezpieczeństwa narodowego John Bolton powiedział jednak w czasie niedawnej wizyty w Moskwie, że Chiny odrzuciły propozycję przystąpienia do traktatu INF. Dodał, że od jednej trzeciej do połowy chińskich rakiet nie podlega pod INF, co sugeruje, że potrzebne byłoby nowe porozumienie.
„Jeśli umowa zostałaby zawarta na warunkach stawianych przez USA, Chiny musiałyby zniszczyć 90 proc. swoich pocisków. Jeśli więc USA chcą, aby Chiny podpisały (porozumienie), musiałyby zaoferować duże ustępstwa w innych dziedzinach” - powiedział Ma. Szansę na podpisanie takiego traktatu ocenił jako „bardzo małą”.
Ma podkreślił, że przeciwko marynarce USA operującej w pobliżu Chin wymierzonych jest wiele chińskich rakiet, w tym szczególnie przeciwokrętowe pociski balistyczne (Anti-ship Ballistic Missile – ASBM) typu Dongfeng-21D. Pociski te określano jako pierwsze na świecie wystrzeliwane z ziemi ponaddźwiękowe pociski odrzutowe naprowadzane satelitarnie, mogące uderzyć w płynący lotniskowiec z dużej odległości. Zasięg „zabójców lotniskowców” - jak nazywała je prasa - szacowany jest na ok. 1600-2700 km.
Pociski DF-21D (w klasyfikacji NATO określane jako CSS-5 Mod 4 i Mod 5) zaprezentowano publicznie w 2015 roku na paradzie wojskowej z okazji 70. rocznicy zwycięstwa nad Japonią. Już w 2009 roku pozarządowy amerykański Instytut Marynarki Wojennej informował, że Chiny opracowują pocisk zdolny niszczyć lotniskowce, i oceniał, że „obecnie nie ma przed nimi obrony”.
W styczniu br. hongkoński portal Asia Times podał, że pociski DF-21D zostały rozmieszczone wzdłuż chińskiego wybrzeża, aby „upewnić się, że okręty wojenne należące do tajwańskiej i japońskiej marynarki, a nawet amerykańska 7. Flota będą onieśmielone w przypadku konfliktu militarnego w Cieśninie Tajwańskiej”.
Zdania amerykańskich ekspertów na temat rzeczywistej skuteczności DF-21D są podzielone, ale według think tanku Center for the National Interest wywołuje on wśród amerykańskich wojskowych „wielką nerwowość”. Tymczasem DF-21D jest tylko jednym z rodzajów broni rakietowej opracowywanej przez chińską armię. Amerykańskie ministerstwo obrony oceniło w raporcie z 2018 roku, że Chiny mają ok. 2000 pocisków balistycznych różnych zasięgów, z których część może przenosić głowice jądrowe.
W 2012 roku specjalista w dziedzinie spraw wojskowych w Azji Roger Cliff, pracujący wówczas w RAND Corporation, zwracał uwagę, że oprócz ASBM duże zagrożenie dla sił USA w regionie stanowią m.in. produkowane przez Chiny pociski manewrujące, w tym pociski typu CJ-10 o zasięgu ponad 1,5 tys. km oraz różne ich warianty.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych