pc
Szwecja jest przygotowana na wypłatę rekompensat armatorom. Tamtejsze władze zapowiedziały, że będą wypłacały przewoźnikom odszkodowania z tytułu poniesionych przez nich kosztów, związanych z wprowadzeniem obowiązkowej kontroli dokumentów, która ma miejsce w wypadku przekraczania granicy.
Wielu armatorów już od dłuższego czasu głośno mówiło o poważnych problemach, jakie zrodziły się w momencie zaostrzenia kontroli granicznych. W związku z niekontrolowanym przepływem nielegalnych imigrantów, Szwecja zobowiązała przewoźników do sprawdzania dokumentów wśród pasażerów podróżujących statkami. Przywrócenie kontroli m.in. na szwedzko-duńskiej granicy wiąże się oczywiście z ponoszeniem większych kosztów przez operatorów. Zmuszeni są oni bowiem do wyznaczenia dodatkowych osób, które zajmują się właśnie sprawdzaniem tożsamości.
Szwedzkie władze poinformowały jednocześnie, że przewoźnicy, ubiegając się o wypłatę odszkodowania, będą musieli udokumentować poniesione na ten cel wydatki.
– Będzie trzeba udowodnić, że jest to wydatek bezpośrednio związany z kontrolą dokumentów, będący efektem np. zatrudnienia dodatkowego personelu. W takiej sytuacji będzie można ubiegać się o rekompensatę – wyjaśniła Anna Johansson, minister infrastruktury Szwecji.
Zadowolenia z decyzji podjętej przez szwedzkie władze nie kryją przedstawiciele Duńskiego Stowarzyszenia Armatorów. Jednocześnie eksperci zwracają uwagę, że wszystkie procedury związane z przywróceniem tymczasowej kontroli granicznej powinny zostać uproszczone. Zauważają, że nie powinno być tak, że przewoźnicy najpierw dokonują kontroli dokumentów po jednej stronie granicy, a potem powtarzają ją jeszcze raz już na wodach terytorialnych innego państwa.
W tym roku na wypłatę rekompensat przeznaczona została suma 139 milionów koron szwedzkich.
W listopadzie po raz kolejny podtrzymano decyzję o utrzymaniu kontroli dokumentów podczas przekraczania granicy pomiędzy Danią a Szwecją.
Wśród firm, które poinformowały o znaczących kosztach poniesionych w związku z wprowadzeniem obowiązkowych kontroli, znajduje się HH-Ferries. Wyliczyła ona swoje straty na 20-30 milionów koron szwedzkich.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych