• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Adamczyk: Serbia i Czarnogóra zainteresowane dołączeniem do Via Carpatii

pc

25.10.2017 16:00 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Adamczyk: Serbia i Czarnogóra zainteresowane dołączeniem do Via Carpatii

Partnerzy portalu

Adamczyk: Serbia i Czarnogóra zainteresowane dołączeniem do Via Carpatii - GospodarkaMorska.pl

Serbia i Czarnogóra są zainteresowane możliwością dobudowania dróg, które połączyłyby te kraje z budowaną trasą Via Carpatia - poinformował w środę PAP minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

"Kiedy rozmawiałem z panią minister transportu Serbii, była bardzo zainteresowana projektem (Via Carpatia), ponieważ Serbia z Czarnogórą realizują duży projekt autostradowy i po prostu chcą go spiąć z Via Carpatią" - powiedział Adamczyk.

Trasa ma ostatecznie przebiegać przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.

Główny trzon szlaku komunikacyjnego Via Carpatia na terenie Polski obejmuje drogę ekspresową S19. Jeden fragment będzie przebiegał drogą ekspresową S16 – będzie to łącznik między S19 a szlakiem Via Baltica.

W Polsce całość trasy dzieli się na kilka odcinków realizacyjnych. Najwcześniej skierowany do realizacji został fragment Lublin–Rzeszów. Obwodnica Lublina oraz odcinek Sokołów Małopolski–Rzeszów są już w użytkowaniu. Pozostałe odcinki są na etapie przetargu.

Odcinek na południe od Rzeszowa: Rzeszów–Barwinek (granica państwa) jest na etapie powstawania koncepcji programowej. Natomiast odcinki na północ od Lublina, tj. do Białegostoku i dalej do granicy z Białorusią zostały skierowane do realizacji. Szlak Via Carpatia ma w 100 proc. zabezpieczone finansowanie w ramach obowiązującego dzisiaj Programu Budowy Dróg Krajowych.

Cała trasa liczy ponad 700 km, a jej łączny koszt wyniesie prawie 30 mld zł.

Resort infrastruktury zakłada, że całość trasy Via Carpatia na terenie Polski będzie gotowa do 2024 roku.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.