pc
Serbia i Czarnogóra są zainteresowane możliwością dobudowania dróg, które połączyłyby te kraje z budowaną trasą Via Carpatia - poinformował w środę PAP minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
"Kiedy rozmawiałem z panią minister transportu Serbii, była bardzo zainteresowana projektem (Via Carpatia), ponieważ Serbia z Czarnogórą realizują duży projekt autostradowy i po prostu chcą go spiąć z Via Carpatią" - powiedział Adamczyk.
Trasa ma ostatecznie przebiegać przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.
Główny trzon szlaku komunikacyjnego Via Carpatia na terenie Polski obejmuje drogę ekspresową S19. Jeden fragment będzie przebiegał drogą ekspresową S16 – będzie to łącznik między S19 a szlakiem Via Baltica.
W Polsce całość trasy dzieli się na kilka odcinków realizacyjnych. Najwcześniej skierowany do realizacji został fragment Lublin–Rzeszów. Obwodnica Lublina oraz odcinek Sokołów Małopolski–Rzeszów są już w użytkowaniu. Pozostałe odcinki są na etapie przetargu.
Odcinek na południe od Rzeszowa: Rzeszów–Barwinek (granica państwa) jest na etapie powstawania koncepcji programowej. Natomiast odcinki na północ od Lublina, tj. do Białegostoku i dalej do granicy z Białorusią zostały skierowane do realizacji. Szlak Via Carpatia ma w 100 proc. zabezpieczone finansowanie w ramach obowiązującego dzisiaj Programu Budowy Dróg Krajowych.
Cała trasa liczy ponad 700 km, a jej łączny koszt wyniesie prawie 30 mld zł.
Resort infrastruktury zakłada, że całość trasy Via Carpatia na terenie Polski będzie gotowa do 2024 roku.
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)