Zbudowany w Chinach port do transportu żywego inwentarza z wybrzeża Morza Czerwonego w Sudanie zostanie ukończony do końca roku - powiedział urzędnik sudańskiej firmy. Będzie to najnowszy afrykański element pekińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku.
Zbudowany przez China Harbor Engineering Co. i zlokalizowany w Haidob, 60 kilometrów (37 mil) na południe od Portu Sudan, obiekt jest przygotowywany do transportu bydła, wielbłądów i owiec na rynki azjatyckie – powiedział Onour Mohamed Adam, dyrektor generalny Sea Ports Corp.
Eksport żywego inwentarza jest potencjalnym obszarem wzrostu gospodarczego spustoszonego Sudanu, który zainwestował w port łącznie 120 milionów euro, powiedział Adam w wywiadzie.
China Harbour, która pracowała nad projektem przez trzy lata przed zawieszeniem go w 2017 r., od tego czasu odnowiła umowę z rządem przejściowym Sudanu.
Haidob byłby kolejnym ogniwem współczesnej adaptacji Jedwabnego Szlaku w Chinach, której celem jest ożywienie i rozszerzenie tras do Europy i Afryki poprzez zmodernizowane lub nowe linie kolejowe, porty, rurociągi, sieci energetyczne i autostrady. Zgłosiło się co najmniej 157 krajów i organizacji międzynarodowych, a Morgan Stanley szacuje, że wydatki wyniosą łącznie 1,3 biliona dolarów do 2027 roku.
Adam powiedział, że finansowanie portu pochodziło z dochodów krajowych Ministerstwa Finansów i nie wspomniał o żadnych funduszach zagranicznych.
Sudan, gdzie długoletni dyktator Omar al-Bashir został wyrzucony w zeszłym roku w wyniku masowych protestów, również przeznaczył 300 milionów dolarów na 10-letni plan rozbudowy obiektów Portu Sudan. Prace wykona państwowe przedsiębiorstwo Military Industry Corp. w Sudanie.
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów