W dniach 26-27 maja w szwedzkiej Karlskronie odbyło się spotkanie Sieci Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej NATO (NATO’s Critical Undersea Infrastructure Network). Międzynarodowe grono, które tworzyli przedstawiciele władz, wojskowych kadr, reprezentantów firm i ekspertów z państw sojuszu. Celem jest pogłębienie współpracy w zakresie ochrony kabli i rurociągów, które stanowią podstawę globalnej łączności i bezpieczeństwa energetycznego. Odbywa się to w trakcie prowadzonej przez NATO międzynarodowej operacji na Bałtyku pk. „Baltic Sentry”.
Do głównych tematów spotkania należały zagadnienia związane ze zwiększeniem świadomości sytuacyjnej, wzmocnieniem gotowości sił morskich administracji państwowych i podmiotów międzynarodowych, koordynacji i metod działań oraz wymiany informacji. Z racji na sytuacje związane z uszkodzeniem infrastruktury krytycznej pod wodą, gdzie o sabotaż podejrzewa się rosyjską „flotę cieni”, rozmawia się o prawdziwych incydentach, sytuacjach, gdzie jest możliwa wymiana doświadczeń, oceny prowadzonych metod działania i wyciągania wniosków. Uczestnicy wydarzenia omówili innowacyjne podejścia do wykrywania podejrzanych działań i zabezpieczania kluczowych zasobów podmorskich, w tym poprzez nowe technologie wykrywania i monitorowania.
– Udostępnianie informacji między sektorami publiczno-prywatnym i cywilno-wojskowym jest nie tylko korzystne, jest niezbędne. Wzmocnienie naszej zdolności do odstraszania, wykrywania i reagowania na zagrożenia wymaga zbiorowego wysiłku. Będziemy kontynuować naszą wspólną pracę, aby to osiągnąć – powiedział Jean-Charles Ellermann-Kingombe, zastępca sekretarza generalnego NATO ds. innowacji, technologii hybrydowych i cyberprzestrzeni.
Aby skuteczniej działać w obliczu zagrożeń dla państw
nadbałtyckich, NATO wzmacnia współpracę z przemysłem w celu ochrony krytycznej
infrastruktury podmorskiej. Po serii incydentów związanych z uszkodzeniem
rurociągów i kabli podwodnych na Morzu Bałtyckim, szczególnie w 2024 roku, NATO
zdecydowało się rozpocząć misję pk. „Baltic Sentry”, którego celem jest
wzmocnienie obecności wojskowej sojuszu w obliczu zagrożeń wielodomenowych i
poprawy jego zdolności do wykrywania i reagowania na potencjalne zagrożenia.
Przykładem działań w tym zakresie był incydent z ubiegłego tygodnia, gdy nad kablem światłowodym znajdującym się na dnie Bałtyku pojawił się statek wykonujący podejrzane manewry. Po wysłaniu w ten rejon samolotu patrolowego, odpłynął do rosyjskiego portu. Istniało podejrzenie, że była to jednostka „floty cieni”, która mogła zostać wysłana celem zbadania kabla, a nawet jego uszkodzenia. Wysłany potem w ten rejon okręt hydrograficzny ORP Heweliusz nie wykrył jednak żadnych zmian dna, niemniej szybkie działanie sił zbrojnych pod kierunkiem COM-DKM było powodem do odprawy z udziałem kadry Marynarki Wojennej i premiera Donalda Tuska, celem zapoznania się z sytuacją i ustaleniem planu działania w obliczu tego rodzaju zagrożeń.
Czytaj więcej: Odprawa premiera z kadrą Marynarki Wojennej w COM-DKM w Gdyni
Ze szczególnym wyzwaniem spotkały się siły morskie Estonii ,gdy śledziły podejrzany tankowiec, próbując go zatrzymać i skontrolować. Był on „osłaniany” przez rosyjski samolot Su-35 " przez ok. 2,5 godziny, przy czym przez minutę miał on naruszać przestrzeń powietrzną Estonii, a tym samym NATO. Istnieje obawa, że statki „floty cieni” mogą zacząć otrzymywać eskortę w postaci rosyjskich jednostek morskich i powietrznych w sytuacji groźby wykrycia ich działań i sprawdzenia pod kątem nieprawidłowości.
Rosnące zaangażowanie sił morskich wynika także ze zrozumienia rosnącej roli Morza Bałtyckiego w globalnej gospodarce, jako że przechodzi przez niego 15% ogólnoświatowego transportu morskiego. Ponadto powstają na nim morskie farmy wiatrowe, mające zapewnić większe bezpieczeństwo energetyczne państwom regionu. Stąd, obok zwiększenia roli partnerstwa międzynarodowego, kraje NATO inwestują w swój potencjał morski, co oznacza zakupy m.in. nowych okrętów, bezzałogowych pojazdów nawodnych, podwodnych i powietrznych, a także samolotów patrolowych i śmigłowców morskich.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?