Namibia przedstawiła plan budowy nowych nabrzeży w celu wsparcia dynamicznie rozwijającego się przemysłu energetycznego. W wywiadzie udzielonym Bloombergowi w zeszłym tygodniu, dyrektor generalny Namibian Ports Authority (Namport) Andrew Kanime powiedział, że do proponowanej rozbudowy infrastruktury portowej potrzebna jest prywatna inwestycja w wysokości 2,1 miliarda dolarów.
Rozbudowa ma dotyczyć głównego portu w Walvis Bay. Obejmuje ona również budowę portu w nadmorskim mieście Lüderitz. Port będzie zlokalizowany 250 mil morskich na południe od portu Walvis Bay. Oprócz uzupełnienia Walvis Bay, Lüderitz ma zapewnić dostęp do rynku dla bogatego w minerały regionu Northern Cape w RPA.
Projekt ten oznacza ważną zmianę, ponieważ Namport stara się przyjąć model portu stacjonarnego. Według Kanime, Namport zapewni grunty pod zabudowę, a następnie zaprosi prywatne firmy do rozpoczęcia działalności.
Rząd Namibii został zmuszony do nadrobienia zaległości, zwłaszcza w zakresie zwiększania przepustowości portów, po tym jak Shell i Total Energies ogłosiły odkrycie dużych złóż ropy naftowej i gazu ziemnego w Orange Basin, u wybrzeży Atlantyku.
Szacuje się, że złoża te zawierają około siedmiu miliardów baryłek ekwiwalentu ropy naftowej, a jeśli zostaną w pełni wykorzystane, Namibia może stać się piątym co do wielkości producentem ropy naftowej w Afryce do 2030 roku.
Jednak ten niedawno odkryty potencjał energetyczny stanowi wyzwanie dla Namibii, która obecnie jest importerem netto paliw. Ponieważ Namibia aspiruje do stania się nowym globalnym eksporterem paliw i energii, oznacza to całkowity przegląd jej łańcucha dostaw energii, w tym portów.
W międzyczasie Namibia poczyniła również ambitne plany, aby stać się globalnym liderem eksportu zielonego wodoru. W czerwcu rząd Namibii zatwierdził umowę o wykonalności i wdrożeniu (FIA) z dostawcą zielonej energii wodorowej Hyphen Hydrogen Energy w celu opracowania, budowy i obsługi największego projektu zielonego wodoru w Afryce Subsaharyjskiej. Będzie on zlokalizowany na pustyni Namib i ma kosztować 10 miliardów dolarów.
W gotowości do realizacji tego projektu Namport przeznaczył 350 hektarów ziemi w porcie Walvis Bay na potrzeby przemysłu związanego z zielonym wodorem. W 2021 r. Namport podpisał protokół ustaleń z portem w Rotterdamie. Celem było opracowanie planu łańcucha dostaw ułatwiającego eksport zielonego wodoru z Namibii do Rotterdamu.
Fot. Depositphotos
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
W szczecińskiej Radzie Miasta powstała nowa komisja ds. gospodarki morskiej
EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
Podpisano umowę dt. budowy multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego w Porcie Szczecin
RWE i Port Karlshamn razem dla rozwoju bałtyckiej energetyki wiatrowej