ew
23 stycznia w hotelu Sound Garden w Warszawie odbyło się V Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, zorganizowane przez Zarząd Targów Warszawskich i Akademię Marynarki Wojennej. Tematyką tegorocznej edycji FBM były głównie nowe okręty dla Marynarki Wojennej w ramach nowego Planu Modernizacji Technicznej i ochrona cywilnej infrastruktury morskiej traktowanej jako fundament bezpieczeństwa państwa. Portal GospodarkaMorska.pl tradycyjnie objął wydarzenie patronatem medialnym.
Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa 2020 to piąte z cyklu corocznych spotkań ekspertów i decydentów z Polski i zagranicy, poświęconych roli Marynarki Wojennej w systemie bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego oraz nowym technologiom dla morskiego rodzaju sił zbrojnych. Organizatorami wydarzenia są Akademia Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich S.A., w ścisłej współpracy z fundacją Europejski Instytut Rozwoju Gospodarczego jako partnerem organizacyjnym.
O randze wydarzenia może świadczyć objęcie jej patronatem honorowym przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i przewodniczącego Sejmowej Komisji Obrony Narodowej posła Michała Jacha.
Głównym polskim partnerem przemysłowym Forum była Polska Grupa Zbrojeniowa, a wśród pozostałych partnerów znalazły się współpracujące z Marynarką Wojenną RP przedsiębiorstwa takie jak Saab, Leonardo i Naval Group.
Tegoroczne Forum zostało podzielone na trzy sesje tematyczne. W pierwszej z nich - „Strategia Polski na morzu a bieżące uwarunkowania polityczne, gospodarcze i obronne” wziął udział m.in. Szef Zarządu Morskiego, Zastępca Inspektora Marynarki Wojennej kadm. Krzysztof Zdonek. Jak podsumował w rozmowie z naszymi dziennikarzami: "Z punktu widzenia użytkownika, ostatni rok był bardzo udany. Zakończyliśmy projekt Ślązak, okręt został oddany Marynarce Wojennej, została na nim podniesiona bandera. Kontynuujemy program nowoczesnych niszczycieli min Kormoran, zwodowany został drugi z serii - Albatros a pod trzeci została położona stępka, kontynuowany jest również program holownik, już 4 jednostki zostały zwodowane. Zakończone zostało też doposażanie morskiej jednostki rakietowej, osiągnęła ona zdolność operacyjną. Oczywiście, musimy pamiętać, że dwa kluczowe projekty dalej są w fazach przed podpisaniem konkretnych umów, mam na myśli projekty Miecznik i Orka, ale wiele się dzieje w tej kwestii, konkretyzowane są ostatnie detale, wierzymy, że w roku 2020 zostaną podjęte wiążące decyzje w tej sprawie. Musimy odpowiedzieć na zagrożenia, osiągać zdolności, które będą odpowiedzią na te zagrożenia. MW musi się harmonijnie i planowo rozwijać aby stawiać im czoła. Podczas debaty zostały skonkretyzowane priorytety. Są nimi: projekt Miecznik, w ramach którego Marynarka Wojenna RP zamierza pozyskać okręty typu fregata wyposażone m.in. w zdolność zapewnienia strefowej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej oraz okręty podwodne."
Podczas konferencji, wiele uwagi poświecono wątkowi cyberbezpieczeństwa. Jak powiedział nam Dziekan Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich AMW, kmd dr hab. Bartłomiej Pączek: "Reprezentując uczelnię wojskową, musimy stwierdzić, ze obszar cyberbezpieczeńtwa odgrywa niebagatelną rolę w rozwoju nie tylko przyszłych kadr morskich, ale w ogóle sił zbrojnych. Obszar cyberprzestrzeni jest domeną, do której musimy się przygotowywać. Nie tylko reagować na wydarzenia, które identyfikujemy jako zagrożenia, ale również próbować identyfikować i przewidywać takie, które będą miały miejsce w przyszłości."
W drugiej sesji „Polska Marynarka Wojenna w nowym Planie Modernizacji Technicznej do 2035 roku. Rola Marynarki Wojennej w czasie pokoju i w warunkach konfliktu” również mogliśmy usłyszeć deklaracje, że w ramach projektu „Miecznik” Marynarka Wojenna RP zamierza pozyskać okręty klasy fregata. Jak mówił kmdr. Jacek Hamera z Inspektoratu Marynarki Wojennej, MW liczy również na modernizację okrętów rakietowych typu „Orkan”.
Trzecia sesja odnosiła się do bezpieczeństwa portów, infrastruktury morskiej i szlaków żeglugowych. Jak podsumowała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, prezes Polskich Linii Oceanicznych: "Mam nadzieję, że Forum Bezpieczeństwa Morskiego wskaże kierunki działania. Na morzu wszyscy musimy współdziałać, w naszym wspólnym interesie jest, żeby wraz z rozwojem technologicznym było zachowane bezpieczeństwo, posiadanie floty na wysokim poziomie i kadry, którą możemy pochwalić się na całym świecie"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji