Wojna na Ukrainie w całym swoim okrucieństwie pokazała nam, jak ważna jest współpraca państw flanki wschodniej NATO, flanki wschodniej Unii Europejskiej - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki. Nie będzie Trójmorza bez wolnej i suwerennej Ukrainy - dodał.
W poniedziałek Lublinie rozpoczyna się dwudniowy Samorządowy Kongres Trójmorza. Wydarzenie, podobnie jak w roku poprzednim, zostało objęte Honorowym Patronatem Prezydenta RP.
Premier, otwierając kongres, podkreślił, że odbywa się on w cieniu wojny na Ukrainie. "Tej wojny, która z jednej strony jest wydarzeniem ogromnie tragicznym, bo dotyczy zbrodni popełnianych codziennie na dzieciach, kobietach, giną bohaterscy żołnierze Ukrainy, ale także wojny, która w całym swoim okrucieństwie pokazała nam jednocześnie, jak ważna jest współpraca państw, nazwijmy to flanki wschodniej NATO, flanki wschodniej Unii Europejskiej" - powiedział Morawiecki.
I - jak dodał - "jednocześnie też uzmysłowiła nam, że nie ma Trójmorza bez Ukrainy". "Nie będzie Trójmorza bez wolnej Ukrainy, wolnej i suwerennej Ukrainy" - podkreślił szef rządu.
Dlatego - jak mówił - "prócz Trójmorza zaczęliśmy używać także określenia +międzymorza+, aby lepiej oddać charakter tego obszaru Europy, o którym mówimy, o który się troszczymy". "Mówimy często Europa Środkowo-Wschodnia, ja myślę, że koncepcja Trójmorza, +międzymorza+ będzie wielkim sukcesem zwłaszcza wtedy, kiedy Europa Środkowo-Wschodnia stanie się Europą centralną, centralną dla rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej" - zaznaczył Morawiecki.
Zwrócił uwagę, że ostatnie lata pokazały, że tak może być. "Polska była nazywana przez bardzo wysokich urzędników Unii Europejskiej lokomotywą wzrostu gospodarczego. Jeśli Polska mogła być lokomotywą wzrostu gospodarczego UE, to tym bardziej cała Europa Środkowa razem z Ukrainą, która, co daj panie Boże - jak najszybciej już będzie wkrótce odbudowywana" - powiedział premier.
Szef rządu dziękował też wszystkim mieszkańcom województwa lubelskiego i podkarpackiego, które - jak mówił - "przyjęły na siebie tą wielką falę uchodźców, największą od drugiej wojny światowej".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych