Pełniący funkcję pilota kpt. Steven Germac, przez którego kontenerowiec Ever Forward utknął w zatoce Chesapeake w 2022 roku, zrezygnował z licencji pilota morskiego w stanie Maryland i zgodnie z zawartym porozumieniem ma się o nią nigdy więcej nie ubiegać.
13 marca ubiegłego roku 334-metrowy Ever Forward był pilotowany przez kapitana Stevena Germaca. W czasie obecności Germaca, pilota stanu Maryland, kapitan statku był w innym miejscu na jednostce. Statek poruszał się między portem Baltimore w stanie Maryland a Norfolk w Wirginii, kiedy osiadł na mieliźnie w kanale Craighhill, w kierunku na północ od mostu Chesapeake Bay Bridge.
A massive container ship named Ever Forward, owned by Evergreen Marine Corp., based out of Taiwan, whose vessel last year blocked the Suez Canal for six days, has run aground near the US port of Baltimore. pic.twitter.com/94HGybJ8oW
— MarineInsight (@MarineInsight) March 15, 2022
The Ever Forward container ship runs aground in U.S., nearly a year after another ship run by the same company jammed the Suez Canal, blocking traffic in one of the world's busiest waterways for six days https://t.co/cAw6TjJwDY pic.twitter.com/qvQuEjRGxX
— Reuters (@Reuters) March 16, 2022
Up until this moment the Ever Forward still remains stuck at the Chesapeake Bay, when the vessel run aground in the bay on Sunday, after leaving the port of Baltimore en route to Norfolk, Virginia. #WellnessAtSea #SafetyFirst
— SAFETY4SEA (@safety4sea) March 21, 2022
👉Find out more in: https://t.co/WQkgmsGH4q pic.twitter.com/V6rorlbWpJ
Nikt nie ucierpiał, obyło się także bez uszkodzeń jednostki, wycieków i zanieczyszczeń lokalnego środowiska wodnego.
Ever Forward został uwolniony dopiero w połowie kwietnia 2022 roku, zatem ponad miesiąc od zdarzenia. Ekipy pracowały całymi dniami, wykopując statek z kilkunastu metrów błota i usuwając z pokładu 500 kontenerów, aby przywrócić go na powierzchnię.
Straż Wybrzeża Stanów Zjednoczonych określiła w sporządzonym przez siebie raporcie kilka głównych czynników, które doprowadziły do incydentu. Jednym z nich było korzystanie ze smartfona. Stwierdzono, że Germac wykonywał i odbierał liczne połączenia, pisał wiadomości tekstowe oraz e-maile na swoim osobistym telefonie aż do momentu ugrzęźnięcia. Raport ten doprowadził Radę Pilotów Maryland Board of Pilots do jednomyślnego zatwierdzenia zmian zasad ograniczających korzystanie z urządzeń komórkowych podczas obsługi statku w stanie.
W ramach porozumienia Germac zgodził się z ustaleniami dochodzeniowymi Zarządu, że nie wykorzystał wszystkich dostępnych środków do monitorowania pozycji statku Ever Forward, aby uniknąć wejścia na mieliznę. Zrezygnował ze swojej licencji pilota morskiego w Maryland. Zobowiązał się nigdy nie zabiegać o jej odnowienie. W zamian za to Rada Pilotów zgodziła się nie nakładać na niego grzywny ani nie domagać się innych działań dyscyplinarnych. Pełna treść porozumienia dostępna tutaj.
Germac nie pilotował żadnego statku od tamtego czasu.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi