Rosnące zapotrzebowanie na standardy wyszkolenia, wydawania świadectw i wacht (STCW) certyfikowanych oficerów może oznaczać, że w 2026 roku do obsługi światowej floty handlowej potrzeba będzie kolejnych 89 510 oficerów, wynika z nowego raportu.
Nowy raport dotyczący siły roboczej marynarzy opublikowany przez Międzynarodową Izbę Żeglugi i BIMCO szacuje, że 1,89 miliona marynarzy obsługuje obecnie światową flotę handlową, liczącą ponad 74 000 statków.
Według opublikowanych danych, obecnie brakuje 26 240 certyfikowanych oficerów STCW, co wskazuje, że popyt na marynarzy w 2021 roku przewyższył podaż.
Chociaż od 2015 roku nastąpił wzrost podaży oficerów o 10,8 procent, niedobór ten może wynikać ze zgłoszonego wzrostu liczby oficerów potrzebnych na statkach, przy czym na miejsce wymagane jest średnio 1,4 oficera.
Ponadto istnieje szczególny brak kilku kategorii oficerów . Brakuje funkcjonariuszy z doświadczeniem technicznym, zwłaszcza na szczeblu kierowniczym.
Coraz większy udział kobiet w puli marynarzy
Raport ujawnia, że w sektorach tankowców i jednostek przybrzeżnych odnotowano niedobór oficerów pokładowych szczebla kierowniczego.
- Aby sprostać przyszłemu zapotrzebowaniu na marynarzy, ważne jest, aby branża aktywnie promowała karierę na morzu i wzmacniała edukację morską oraz szkolenia na całym świecie, z naciskiem na różnorodne umiejętności potrzebne do bardziej ekologicznego i bardziej połączonego cyfrowo przemysłu – Guy Platten, sekretarz generalny zauważył Międzynarodową Izbę Żeglugi.
- Wgląd i wkład danych od firm żeglugowych, krajowych administracji morskich oraz instytucji edukacji morskiej i szkoleń w nowy raport jest nieoceniony w uzyskaniu obrazu tego, na co nasza branża musi się przygotować w przyszłości rekrutacji i zatrzymywania marynarzy powiedział sekretarz generalny BIMCO, David Loosley.
Jednak z bardziej pozytywnej strony, w ciągu ostatnich pięciu lat branża poczyniła znaczne postępy w zmniejszaniu wskaźnika rotacji oficerów z 8 do 6 procent, zatrzymywaniu wykwalifikowanych marynarzy i zwiększaniu liczby lat ich służby na morzu.
Najnowsze statystyki pokazują również, że istnieje pozytywna tendencja w równowadze płci, z około 24 059 kobietami pełniącymi funkcję marynarzy, co stanowi wzrost procentowy o 45,8 procent w porównaniu z raportem z 2015 roku.
W zeszłym miesiącu agencja załogowa Danica Crewing Services ostrzegła, że niedobory załogi zaczynają być widoczne z powodu ograniczeń w podróżowaniu na Covid-19 i opóźnień w szczepieniach.
Rumuńska marynarka wojenna nabyła dwa brytyjskie niszczyciele min
Wyzwanie czai się w głębinach. Polscy marynarze szkola się w działaniach podwodnych podczas Northern Challenge 23
Miliardy funtów na atomowe okręty podwodne w ramach programu AUKUS
Coraz większa aktywność rosyjskiego lotnictwa morskiego na Morzu Czarnym
Przez kanał La Manche przepłynęło w tym roku prawie 25 tys. nielegalnych imigrantów
Ponad milion migrantów dotarło przez morze do Włoch w ciągu dekady