• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Inwestycje dla bezpieczeństwa: Projekt programu rozwoju Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa na Morzu Bałtyckim

zk

10.06.2023 10:59
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Inwestycje dla bezpieczeństwa: Projekt programu rozwoju Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa na Morzu Bałtyckim

Partnerzy portalu

Polski rząd planuje wprowadzić wieloletni program  "Program rozwoju Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w zakresie zdolności reagowania na zagrożenia życia ludzkiego i środowiska naturalnego na Morzu Bałtyckim na lata 2023-2032". Za projekt uchwały, który ukazał się w ostatnich dniach w wykazie prac legislacyjnych i programowych, a który ma zostać przyjęty jeszcze w tym roku, jest odpowiedzialny - Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. 

Celem programu jest rozwój Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR) w zakresie zdolności reagowania na zagrożenia życia ludzkiego i środowiska naturalnego na Morzu Bałtyckim. Program ma na celu dostosowanie potencjału technicznego MSPiR do nowych wyzwań związanych z ratownictwem na morzu i ochroną środowiska morskiego, w kontekście rozwoju polskiej gospodarki morskiej. W ramach programu przewiduje się również zapewnienie infrastruktury oraz nowych rozwiązań technologicznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju MSPiR.

Rozwój Służby SAR polegać będzie na zwiększeniu potencjału operacyjnego oraz efektywności działań poprzez dostarczenie odpowiednich środków technicznych do reagowania na aktualne i nowe zadania z zakresu ratownictwa morskiego oraz skuteczniejsze wypełnianie zobowiązań wynikających z międzynarodowych konwencji, które Polska ratyfikowała.

Jednym z głównych założeń Programu jest budowa wielozadaniowego statku ratowniczego, który będzie odpowiedni do zwalczania zanieczyszczeń olejowych, zagrożeń chemicznych oraz gaszenia pożarów na statkach w celu ratowania życia i awaryjnego przeładunku oraz holowania statków znajdujących się w niebezpieczeństwie. Statek ten będzie mógł pełnić rolę ośrodka koordynacyjnego na morzu w przypadku masowych akcji ratowniczych oraz w sytuacjach kryzysowych.

Kolejnym elementem Programu jest wymiana floty siedmiu wysłużonych statków ratowniczych typu SAR-1500 na nowe statki ratownicze typu SAR-2000. Obecnie eksploatowane jednostki, po 25 latach służby, nie nadają się już do dalszej eksploatacji. Analiza danych Służby SAR wykazała, że flota szybkich statków ratowniczych, które wykonują najwięcej akcji ratowniczych, sprawdziła się najlepiej w ratowaniu życia ludzkiego.

Program ma również odpowiedzieć na zmiany zachodzące na akwenach Zalewu Wiślanego i Zalewu Szczecińskiego związane z rosnącym ruchem turystycznym oraz rozwijającym się rybołówstwem. W związku z tym konieczne jest wzmocnienie potencjału ratowniczego Służby SAR poprzez zakup dwóch nowych łodzi ratowniczych, które zapewnią odpowiednie warunki transportu poszkodowanych do portów schronienia oraz będą mogły operować na płytkich wodach.

Wzmocnienie zdolności reagowania na zagrożenia ekologiczne jest również istotnym elementem Programu. Planuje się zakup trzech specjalistycznych łodzi do zwalczania zanieczyszczeń olejowych na osłoniętych i płytkich wodach. Łodzie te zostaną przypisane do Morskiej Stacji Ratowniczej w Trzebieży (Zalew Szczeciński) i Tolkmicku (Zalew Wiślany), a także będą wyposażeniem nowego wielozadaniowego statku ratowniczego, co umożliwi ich szybki transport w dowolne miejsce polskiego wybrzeża w razie potrzeby.

Budowa nowego przeciwrozlewowego statku ratowniczego o zwiększonym zasięgu działania, przystosowanego do operowania w trudnych warunkach pogodowych i zdolnego do realizacji zadań ratowniczych o specyficznym charakterze, jest kolejnym ważnym zadaniem Programu. Obecnie eksploatowany statek m/s Czesław II z 1988 roku ma ograniczony obszar żeglugi do 12 mil morskich i niewystarczające zdolności do zbierania zanieczyszczeń przy złej pogodzie.

W ramach Programu przewidziane są również inwestycje budowlane i remontowe infrastruktury lądowej Służby SAR. Jednym z tych elementów jest budowa Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego (MRCK) wraz z częścią magazynową i nową siedzibą główną Służby SAR.

Część inwestycji Programu zostanie współfinansowana ze środków unijnych zawartych w Programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, który został przyjęty przez Komisję Europejską w 2022 roku. Realizacja wszystkich powyższych elementów i zadań Programu przyczyni się do zwiększenia skuteczności działań Służby SAR, poprawy bezpieczeństwa pracy ratowników oraz stworzenia odpowiednich warunków przechowywania sprzętu ratowniczego. Ponadto, wzmocnienie potencjału Służby SAR przyczyni się pośrednio do rozwoju polskiej gospodarki morskiej i poprawy bezpieczeństwa transportu morskiego do portów morskich w polskich obszarach morskich.


Źródło: gov.pl

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.