Grupa Azoty, Orlen i Hyundai Engineering zawarły umowę stabilizująca, w której zobowiązały się do współpracy do 31 marca 2025 r., by kontynuować projekt Polimery Police - poinformowała w czwartek Grupa Azoty.
"Zawarcie umowy pomiędzy spółkami Grupy Azoty, Orlen, Hyundai Engineering Co., LTD. oraz Korean Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation (HEC) o współpracy jest równoznaczne z wejściem w kolejny etap rozmów pomiędzy Grupą Azoty a Orlen" - podała Grupa Azoty.
Dodała, że umowa obowiązuje do 31 marca 2025 r. lub wcześniej, w przypadku "wystąpienia określonych w umowie zdarzeń". Grupa Azoty zaznaczyła, że to "kolejny, ważny krok w rozmowach z Orlenem".
Spółka dodała, że Grupa Azoty i Orlen potwierdziły tym samym chęć prowadzenia dalszej analizy opcji strategicznych w ramach listu intencyjnego z września br. dotyczących Grupy Azoty Polyolefins. Dokument mówił o analizach możliwości zawarcia potencjalnych transakcji w obszarze polimerów, w tym ze szczególnym uwzględnieniem spółki Grupa Azoty Polyolefins. Analizy miały także dotyczyć produkcji i sprzedaży kaprolaktamu oraz poliamidu 6, a także współpracy w ramach portu morskiego w Gdańsku, należącego do spółki Grupa Azoty Fosfory.
Nowa instalacja Polimery Police Grupy Azoty Polyolefins należącej do Grupy Azoty ma produkować rocznie 437 tys. ton polipropylenu i 429 tys. ton propylenu. Budżet projektu Polimery Police. Kompleks Polimery Police obejmuje również Morski Terminal Gazowy - Gazoport z terminalem przeładunkowo-magazynowym, zapewniającym możliwość dostarczania drogą morską propanu i etylenu, czyli surowców niezbędnych do produkcji.
"Po trzech miesiącach analiz ustaliliśmy wspólne priorytety, które koncentrują się wokół projektu Polimery Police. W ramach zawartej umowy będziemy dążyć do określenia konkretnych warunków potencjalnej współpracy w obszarze Polimerów, a w tych działaniach ważny jest dla nas również konstruktywny dialog z Hyundai Engineering i Korean Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation" - powiedział cytowany w komunikacie prezes Grupy Azoty Adam Leszkiewicz.
Grupa Azoty wskazała, że zgodnie z podpisaną umową, Grupa Azoty Polyolefins oraz HEC zobowiązali się, że w okresie trwania umowy nie odstąpią od umowy o kompleksową realizację projektu Polimery Police. Grupa Azoty Polyolefins w tym okresie nie będzie wykonywać niektórych ze swoich uprawnień względem HEC, przysługujących jej na mocy umowy EPC, w tym, między innymi nie naliczy wobec HEC kar umownych za opóźnienie w realizacji umowy EPC oraz nie skorzysta z zabezpieczeń (gwarancji należytego wykonania) ustanowionych w związku z realizacją umowy EPC.
Jak podały Azoty zgodnie z umową, HEC zobowiązał się m.in., że odroczy płatność faktur wskazanych w umowie dotyczących prac zrealizowanych przez HEC w wykonaniu umowy EPC oraz wszelkich innych faktur, które mogłyby zostać wystawione w okresie trwania umowy.
HEC zobowiązał się również do przedłużenia okresu obowiązywania gwarancji należytego wykonania umowy EPC. Grupa Azoty przypomniała, że dotychczas obowiązujący list intencyjny pomiędzy Grupą Azoty a Orlen wygasa z końcem grudnia br.
Roszczenia jakie zgłaszał Hyundai Engineering Co. Ltd.(HEC) - generalny wykonawcy Polimerów Polce, dotyczyły zapłaty odsetek za opóźnione płatności. HEC domagał się zwiększenia wynagrodzenia o ponad 5,8 mln euro stanowiącą.
Z kolei Grupa Azoty Polyolefins spółka zależna Grupy Azoty realizująca inwestycję wskazywała - przy okazji wystąpienia przez HEC z roszczeniem - że spółka wstrzymywała płatności wynagrodzenia zgodnie z postanowieniami umowy EPC. "Płatności są realizowane po odbiorze każdego kamienia milowego dla każdego z podprojektów pod warunkiem dokonania odbioru wszystkich wcześniejszych ujętych w harmonogramie projektu kamieni milowych dla każdego z podprojektów" - informowała spółka. Jak zaznaczała, w związku z nieterminową realizacją prac przez generalnego wykonawcę Hyundai Engineering oraz koniecznością usuwania wad stwierdzonych w wykonanych pracach, płatności za te prace nie mogły być realizowane.
Grupa Azoty to jedna z kluczowych grup kapitałowych branży nawozowo-chemicznej w Europie. Zajmuje drugą pozycję w Unii Europejskiej w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych, działa również na rynkach takich produktów jak melamina, poliamid, alkohole OXO, plastyfikatory czy biel tytanowa. (PAP)
ab/ drag/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych