pc
Za pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze należy opłacać składki na Fundusz Emerytur Pomostowych. Pracodawcy, którzy tak robią muszą do końca marca złożyć do ZUS odpowiednie dokumenty.
Chodzi tu o dokument ZUS ZSWA, czyli zgłoszenie/korektę danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze za 2018 rok. Składa się go żeby zgłosić okresy, w których pracownicy wykonywali takie prace. Zgłoszenie muszą przekazać pracodawcy, którzy mają obowiązek prowadzenia ewidencji takich pracowników oraz opłacania za nich składek na Fundusz Emerytur Pomostowych. Obecnie składka na FEP wynosi 1,5 % podstawy wymiaru i w całości finansowana jest przez płatnika składek.
Praca w szczególnych warunkach to praca związana z czynnikami ryzyka, które z wiekiem mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować trwałe uszkodzenie zdrowia. Takie okoliczności mogą być spowodowane siłami natury lub procesami technologicznymi. Warunki te, mimo zastosowania środków ostrożności, mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie pracownika i jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego spowodować utrudnienie pracy. Jest to m.in. praca przy bezpośredniej obróbce węgla oraz rud metali, praca pod ziemią przy drążeniu tuneli, a także praca na statkach żeglugi morskiej lub w pomieszczeniach o narzuconej technologią temperaturze powietrza poniżej 0° C.
Prace o szczególnym charakterze natomiast wymagają wyjątkowej odpowiedzialności oraz sprawności psychofizycznej. Muszą być wykonywane należycie, w sposób niezagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym zdrowiu lub życiu innych ludzi. Mogą one powodować pogorszenie sprawności psychofizycznej przed osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek szybszego starzenia się. Taką pracę wykonują np. piloci statków powietrznych i kontrolerzy ruchu lotniczego, nawigatorzy na statkach morskich oraz piloci morscy, maszyniści pojazdów trakcyjnych czy kierowcy autobusów, trolejbusów oraz motorniczy tramwajów.
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży