Na statku płynącym przez Morze Śródziemne odbyła się II Konferencja „Osiągnięcia Studenckich Kół Naukowych Uczelni Technicznych” – STUKNUT’16. Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej zorganizował ją na pokładzie żaglowca STS Pogoria, przemierzającego trasę Civitavecchia – Bonifacio – Portoferraio – Genua. Patronat nad tym wydarzeniem objął profesor Jacek Namieśnik, rektor PG.
Konferencja poświęcona prezentacjom i dyskusji nad osiągnięciami studenckiego ruchu naukowego uczelni technicznych, szczególnie realizowanych w formie projektu zespołowego, odbyła się w dniach 22.10–29.10. Jej celem było umożliwienie studentom uczestniczącym w działalności kół naukowych prezentacji osiągnięć z dziedzin związanych z szeroko rozumianą techniką, w tym mechaniką, budową i eksploatacją maszyn, inżynierią materiałową, transportem, telekomunikacją, informatyką itp. Wyniki prac naukowych bądź aplikacyjnych, będące rezultatem działalności studenckich kół naukowych polskich uczelni technicznych, zostały zaprezentowane podczas pięciu sesji studenckich i trzech sesji plenarnych, wygłoszonych przez członków Komitetu Naukowego.
Swoje prace zaprezentowali m.in. studenci Politechniki Gdańskiej, Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie, Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Politechniki Warszawskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej, Akademii Morskiej w Gdyni, Politechniki Krakowskiej, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie oraz Politechniki Śląskiej. Nad zapewnieniem wysokiego poziomu konferencji czuwał Komitet Naukowy, który nadzorował merytoryczne przygotowanie referatów. Większość prac otrzymała pozytywne recenzje i zostanie opublikowana w punktowanych czasopismach naukowych, takich jak „Mechanik” oraz „Przegląd mechaniczny”.
Dla wielu uczestników rejs na pokładzie „Pogorii” był pierwszym kontaktem z morzem i realiami panującymi na żaglowcu. Wyprawę prowadził kapitan Wiesław Tarełko, profesor Politechniki Gdańskiej i członek komitetu naukowego konferencji. Załoga mogła liczyć na pomoc i opiekę kadry zawodowej (bosman, mechanik, kucharz). W trakcie rejsu uczestnicy konferencji, stanowiący zarazem załogę żaglowca, zostali przeszkoleni przez oficerów wachtowych, zdobywając podstawy wiedzy o żeglarstwie morskim. Zdobyte umiejętności zostały od razu wykorzystane w praktyce podczas wacht nawigacyjnych i gospodarczych. Wrażeń nie brakowało: od wiatru umożliwiającego dobrą żeglugę, przez programowe i kuluarowe dyskusje, po wchodzenie na reje, sterowanie, stawianie żagli i poznawanie odwiedzonych portów. W trakcie trwającego siedem dni rejsu przebyto 386 mil morskich, momentami przy wietrze dochodzącym do 70 Beauforta.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni