pc
Na rynku pracy brakuje fachowców – alarmuje białostocki Barter. Spółka podjęła akcję, której celem jest dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb przewoźników kolejowych i przedsiębiorstw z branży energetycznej.
Technicy kolejowi, kierowcy samochodów ciężarowych z uprawnieniami i technicy gazownictwa – fachowców w takich zawodach próżno szukać na polskim rynku pracy.
– W kolejnictwie w skali kraju brakuje kilku tysięcy maszynistów, ustawiaczy, rewidentów kolejowych, a nie ma szkół w województwie podlaskim, które kształciłyby nowe kadry w tym zawodzie. Podobnie jest z kierowcami samochodów ciężarowych – szkoły wypuszczają absolwentów w tym zawodzie bez uprawnień wymaganych na rynku pracy. Nie ma też szans na znalezienie na rynku pracy operatorów instalacji gazowych – skroplonego gazu ziemnego LNG i LPG. A zapotrzebowanie na takich specjalistów będzie rosło wraz z dynamicznym wzrostem znaczenia tego ekologicznego paliwa, m.in. dla motoryzacji – mówi Bogdan Rogaski, prezes Barter.
Współpraca w „trójkącie wiedzy”
Białostocki Barter, licencjonowany przewoźnik kolejowy i dystrybutor surowców energetycznych, już doświadczył trudności z rekrutacją kandydatów na takie stanowiska. By to zmienić, spółka zwróciła się do podlaskich instytucji oświatowych, organów samorządowych i wojewódzkich, a także szkół i uczelni z wezwaniem o współpracę i pomoc w rozwiązaniu tego problemu. Firma zachęca do tworzenia nowych kierunków nauczania oraz klas patronackich, kształcących w deficytowych zawodach. Inicjatywę wsparli inni polscy przewoźnicy: PKP Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Zaapelowaliśmy do władz z prośbą o podjęcie stosownych kroków proceduralnych oraz o alokowanie funduszy w taki sposób, aby młodzi ludzie opuszczając próg szkoły mieli możliwość podjęcia pracy w naszym regionie. Szkoły zawodowe w Polsce powinny modyfikować programy nauczania tak, aby kształcić absolwentów pod potrzeby rynku pracy. Po zakończenia nauki powinni mieć oni wszystkie wymagane uprawnienia zawodowe – to plus dobre wyszkolenie zagwarantuje znalezienie dobrze płatnej pracy – tłumaczy Rogaski.
Według Barter, zmniejszenie bezrobocia w dzisiejszych czasach nie będzie efektywne bez tworzenia tzw. „trójkątów wiedzy”, które stanowią szkoły, potencjalni pracodawcy oraz instytucje otoczenia biznesu. Jest to niezbędne działanie, które pomoże nie tylko w walce z bezrobociem, lecz także z niedopasowaniem kompetencyjnym oraz nieprzystosowaniem kierunków kształcenia do potrzeb miejscowych pracodawców.
Jednocześnie pracodawcy zobowiązali się do aktywnego zaangażowania w kształcenie młodych ludzi, oferując pomoc w postaci praktyk oraz staży zawodowych.
Są już pierwsze efekty akcji. W ubiegłym tygodniu w siedzibie Barter doszło do spotkania zarządu i kierownictwa spółki z przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Mońkach, dyrekcji Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach oraz Technikum Mechanicznego w Białymstoku. Jego tematem było utworzenie nowych kierunków w obu szkołach.
Technik transportu kolejowego po szkole w Mońkach
W nowym roku szkolnym w monieckim ZSOiZ ruszy jedyny w regionie kierunek – technik transportu kolejowego. Przedsięwzięciu patronują PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Barter SA.
– Dzięki tej współpracy uczniowie tego profilu od drugiej klasy otrzymają stypendia naukowe w wysokości nawet do 450 zł miesięcznie, a po ukończeniu szkoły gwarancję dobrze płatnej pracy. W programie klasy znajdą się rozszerzone przedmioty, m.in.: organizacja i prowadzenie ruchu pociągów, planowanie i realizacja przewozów kolejowych, a także geografia i język angielski – mówi Krzysztof Falkowski, dyrektor ZSOiZ w Mońkach.
Absolwenci klasy będą mieli gwarancję zatrudnienia w firmach branży kolejowej, atrakcyjny system stypendialny, zajęcia praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach u pracodawców i prowadzenie zajęć przez specjalistów-praktyków. Po takim profilu mogą studiować logistykę i transport, w specjalnościach: eksploatacja transportu kolejowego, zarządzanie w transporcie kolejowym, organizacja transportu specjalnego, technika i organizacja transportu kolejowego.
– Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik transportu kolejowego może też od razu podjąć zatrudnienie u przewoźników kolejowych bądź zarządców infrastrukturą na stanowiskach: nastawniczy, maszynista pojazdów trakcyjnych, rewident taboru kolejowego, manewrowy czy ustawiacz – zachęca Falkowski.
Podczas spotkania monieckie starostwo zadeklarowało też podjęcie starań o środki na wsparcie działań szkoły w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego.
Technik gazownictwa potrzebny od zaraz
Spotkanie w Barter było też okazją do przedstawienia dyrekcji Technikum Mechanicznego w Białymstoku propozycji utworzenia zupełnie nowego kierunku – technik gazownictwa. W liście intencyjnym do szkoły Barter przedstawił argumenty za koniecznością powołania takiego profilu i wskazał na korzyści dla obu stron.
– Kwalifikacje zdobyte w trakcie kształcenia dałyby możliwość zatrudnienia w firmach energetycznych działających w obrocie i dystrybucji gazu: operatorów instalacji gazowych, pracowników utrzymania ruchu sieci dystrybucyjnych, pogotowia gazowego, monterów i wykonawców instalacji gazowych. Byłyby też miejsca pracy dla kierowców, szczególnie z kwalifikacjami do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych materiałami niebezpiecznymi różnych klas, między innymi gazem LNG i LPG, oraz do przewozu substancji niebezpiecznych (ADR) – wymienia Rogaski.
Spółka, jako potencjalny pracodawca, zobowiązuje się do pomocy w kształceniu młodych ludzi, w szczególności poprzez zajęcia praktyczne oraz praktyki zawodowe prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę przy użyciu nowoczesnego sprzętu, w tym autocystern kriogenicznych do przewozu gazu LNG oraz stacji gazowych LNG.
– Zgłaszamy też chęć zatrudnienia nawet kilkudziesięciu absolwentów na przestrzeni najbliższych kilku lat na mocy partnerskiej umowy z poszczególnymi instytucjami – deklaruje Rogaski.
Dyrekcja szkoły przedłoży list intencyjny dotyczący potrzeby utworzenia kierunku „technik gazownictwa” w Wojewódzkiej Radzie Rynku Pracy, celem wsparcia projektu.
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem