Żaglowiec Dar Młodzieży ze studentami na pokładzie wyruszył 14 marca w pierwszy w tym roku. W jego trakcie odwiedzi porty w m.in. Belgii, Portugalii i Norwegii.
Uczniów, ich dwoje opiekunów oraz 33-osobowę załogę statku pożegnali JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit oraz Dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich mgr kpt. ż.w. Dariusz Jellonnek.
– Taki rejs to przygoda, zawsze można się czegoś nowego nauczyć, to nigdy nie wygląda tak samo. Wyzwaniem jest zakładania choćby żagli na masztach, których statek również używa. To także szansa na integrację i zdobycie praktycznych umiejętności na morzu, choćby w zakresie nawigacji. Pozwala to zweryfikować wiedzę książkową i dowiedzieć się czegoś nowego – wskazał jeden z uczestników tegorocznego wyjścia w morze.
– Celem rejsu jest obecnie dopłynąć do kolejnych punktów, obecnie jest to Antwerpiua. W trakcie podróży uczestnicy uczą się pracy w zespole, odpowiedzialności za siebie i innych. Zgłębiają też tajniki służby na pokładzie jednostki morskiej – wskazał Rafał Szymański, komendant Daru Młodzieży.
Na wyprawę trwającą dwa tygodnie żaglowiec wyruszył z grupą 50 uczniów z Zespołu Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku. Przystankiem podróży będzie belgijska Antwerpia. Tam młodzież w kolejnym etapie wymieni grupa studentów z belgijskiej Akademii Morskiej.
Współpraca Uniwersytetu Morskiego w Gdyni z belgijską
Akademią Morską w zakresie szkolenia studentów sięga 2008 roku i jest ona
kontynuacją wspólnej od 1940 roku nauki na Wydziale Nawigacyjnym University
College w Southampton, gdzie wspólnie uczyli się kadeci polscy i kilkunastu
belgijskich, a podczas uroczystości kończących drugi rok nauki, kadeci
brytyjscy i belgijscy defilowali przed sztandarem Państwowej Szkoły Morskiej w
Gdyni.
– W ubiegłym roku uczelnia z Antwerpii została członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Uniwersytetów Morskich IAMU, której byłem Przewodniczącym. Osobą, która przeprowadziła audyt był dr inż. kpt. ż.w. Piotr Kopacz z Wydziału Nawigacyjnego UMG. Od 17 lat pod okiem polskiej kadry, której umiejętności wysoko oceniają władze Hogere Zeevaartschool Antwerpen, na Darze Młodzieży szkolą się jej studenci. Do Antwerpii biała fregata dotrze 20 marca, tam uczniów z Zespołu Szkół Morskich w Gdańsku wymieni grupa 104 belgijskich studentów, odbędą około miesięczną praktykę szkoleniową, odwiedzając Port Ponta Delgada na Azorach – poinformował JM Rektor prof. A. Weintrit.
Żaglowiec do portu w Antwerpii ponownie zawita 18 kwietnia. Belgijskich studentów wymieni wówczas około 120 uczniów średnich szkół morskich z Gdańska, Kędzierzyna-Koźle oraz Wrocławia. Następnie Dar Młodzieży zawita do portu w Oslo, gdzie weźmie udział w obchodach Święta Narodowego 3 maja organizowanych przez Ambasadę Rzeczypospolitej Polskiej w Oslo. Zanim statek wraz z młodzieżą powróci, do macierzystego portu w Gdyni uczestniczyć będzie, w zaplanowanych w dniach 9-11 maja Hafengeburtstag, czyli urodzinach portu w Hamburgu, wydarzeniu uznawanym za największy festiwal morski w świecie.
Statek do gdyńskiego portu ponownie zawita 18 maja.
Dar Młodzieży to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny
Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników,
Lwowa, żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły
Morskiej i Daru Pomorza, służącego szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej
bandery w latach 1930–1982. Jest on równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym
w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako
żaglowa jednostka szkolna. Ma ponad 108 metrów długości, 14 metrów szerokości,
6,6 metra w zanurzeniu i wyporność maksymalną 2946 ton. Kadłub fregaty został
zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4
lipca 1982 roku na Darze Młodzieży podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką
chrzestną została żona komendanta Daru Pomorza kpt. ż. w. Kazimierza
Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz.
10 lipca 1982 roku statek wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza. Od tamtego czasu regularnie bierze udział w długich rejsach szkoleniowych, w tym oceanicznych. Na pokład zabiera studentów i uczniów kształcących się w placówkach nastawionych na kształcenie m.in. przyszłych marynarzy. Oferuje do 100 dni praktyki w ramach szkolenia podstawowego dla studentów i uczniów akademii oraz szkół morskich z kraju oraz zagranicy.
Pod koniec stycznia br. minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że w resorcie zapadła decyzja o budowie nowego żaglowca szkolnego, który ma zastąpić Dar Młodzieży. Według wstępnych szacunków jego budowa ma kosztować ok. 300 mln złotych.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym