ew
Wielu przedsiębiorców przyzwyczaiło się już do tego, że do zawieranych przez nich umów znajdzie na ogół zastosowanie ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Ustawa obejmuje m.in. specjalne odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych, a także rekompensatę za odzyskiwanie należności w procesie windykacyjnym (o równowartości 40 euro).
Dotychczasowe regulacje mające na celu ograniczanie negatywnych skutków zatorów płatniczych okazują się jednak niewystarczające, nieskutecznie zabezpieczając interesy wierzycieli i negatywnie wpływając na płynność finansową przedsiębiorców.
Aby przeciwdziałać takim niekorzystnym zjawiskom uchwalono ustawę z dnia 19.07.2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych.
Większość zmian wchodzi w życie z dniem 1.01.2020 r.
Jakie zatem zmiany przynosi omawiana regulacja?
Jest ich sporo, ale szczególną uwagę należy poświęcić kilku kwestiom, mającym istotne znaczenie dla codziennego funkcjonowania przedsiębiorców.
1. dotychczasowa ustawa „o terminach zapłaty w transakcjach handlowych” będzie nazywała się ustawą o „o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych”;
2. dotychczas odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych wynosiły 9,5% (stopa ref. NBP + 8%) w stosunku rocznym. Tymczasem od 1.01.2020 r. standardowo wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych będzie wynosiła 11,5% (stopa ref. NBP + 10%) w stosunku rocznym;
3. do tej pory wierzycielowi przysługiwała zryczałtowana kwota 40 euro jako rekompensata za koszty odzyskiwania należności i wysokość tej rekompensaty była niezależna od wysokości odzyskiwanego długu. Natomiast od 1.01.2020 r. wprowadzono 3 poziomy wysokości tej rekompensaty: 40 euro, 70 euro oraz 100 euro (w zależności od wysokości odzyskiwanej kwoty);
4. nie będzie można zbyć (sprzedać, przelać) wierzytelności o zapłatę wspomnianej wcześniej rekompensaty kosztów odzyskiwania wierzytelności. Tym samym nie będzie możliwe handlowanie takimi wierzytelnościami i pozywanie przedsiębiorców przez tzw. skupicieli wierzytelności, masowo pozywających o takie należności;
5. nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi będzie stanowiło nowy czyn nieuczciwej konkurencji;
6. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostanie wyposażony w możliwość wszczęcia postępowania przeciwko przedsiębiorcy, który opóźnia się z regulowaniem należności wynikających z transakcji handlowych. Istotne jest jednak, że postępowanie takie będzie dotyczyło jedynie przedsiębiorców o bardzo silnej pozycji rynkowej. Postępowanie takie dotyczy tylko takich podmiotów (niebędących podmiotami publicznymi), które w okresie 3 kolejnych miesięcy nie uregulowały lub nieterminowo uregulowały należności w łącznej kwocie co najmniej 2.000.000 zł.
7. zmiany dotyczące transakcji handlowych obejmują także prawo podatkowe. Na wzór „ulgi na złe długi” obecnej w ustawie o VAT, wprowadzone zostaną mechanizmy, pozwalające na preferencyjne rozliczanie „złych długów” również w odniesieniu do PIT oraz do CIT.
Zapraszamy do lektury szczegółowych zmian w tym zakresie przedstawionych w załączonej broszurze (w galerii pod artykułem), wraz z odpowiednimi przykładami.
dr Radek Wasilewski, radca prawny
Patryk Zbroja, adwokat
ZBROJA ADWOKACI
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych