ew
Wiceminister finansów USA Sigal Mandelker zapowiedziała w niedzielę, że jej kraj będzie nakładał sankcje na każdego, kto kupi irańską ropę lub będzie prowadził interesy z irańską Gwardią Rewolucyjną. Dodała, że w kwestii ropy nie będzie już żadnych ulg.
"Nadal będziemy wywierać presję na Iran i - jak powiedział prezydent (Donald) Trump - nie będzie żadnego rodzaju ulg w związku z irańską ropą" - oświadczyła w rozmowie z agencją Reutera Mandelker, odpowiedzialna w resorcie za wywiad finansowy i zwalczanie terroryzmu.
Po wejściu w życie na jesieni 2018 roku sankcji dotyczących irańskiej ropy, początkowo z zakazu jej kupna zwolnionych było osiem państw: Chiny, Turcja, Korea Południowa, Indie, Włochy, Grecja, Japonia i Tajwan.
Stany Zjednoczone sukcesywnie nakładają sankcje na Iran od kilku miesięcy. Napięcie między obydwoma krajami utrzymuje się od maja 2018 roku, gdy prezydent Trump wycofał swój kraj z umowy nuklearnej z 2015 roku. Iran w odwecie stosuje ograniczenia w wypełnianiu swych zobowiązań wynikających z porozumienia, m.in. pracuje nad wzbogacaniem uranu do poziomu 4,5 proc. Teheran ogłosił również, że rozpocznie prace nad nowymi wirówkami wzbogacającymi uran, by ten proces przyspieszyć.
W okresie wzmożonych napięć w centrum kolejnej odsłony konfliktu znalazł się irański tankowiec Adrian Darya-1, który USA podejrzewały o próbę dostarczenia ropy do Syrii.
Rzecznik irańskiego MSZ Abbas Musawi oświadczył w niedzielę, że statek ten, który przewoził 2,1 mln baryłek ropy o wartości ponad 130 mln dolarów, dotarł już do celu, a ropa, którą transportował, została sprzedana. Musawi nie podał jednak żadnych szczegółów - gdzie ani komu sprzedano ładunek.
W piątek doradca prezydenta Trumpa ds. bezpieczeństwa narodowego John Bolton opublikował zdjęcia satelitarne, na których widać ten statek w odległości ok. 3 km od syryjskiego portu Tartus. Zlokalizowanie tego tankowca jest obecnie utrudnione, ponieważ w poniedziałek na Morzu Śródziemnym, na zachód od wybrzeży Syrii, jednostka wyłączyła transponder.
Statek - jeszcze jako Grace 1 - został w lipcu zatrzymany w pobliżu Gibraltaru przez Brytyjczyków w związku z podejrzeniem, że zamierza dostarczyć irańską ropę do Syrii. Byłoby to złamaniem sankcji nałożonych na to państwo przez Unię Europejską. Ostatecznie władze Gibraltaru, mimo sprzeciwu Stanów Zjednoczonych, w połowie sierpnia statek uwolniły po otrzymaniu zapewnienia od władz w Teheranie, że ropa z tankowca nie zostanie dostarczona do Syrii. Iran później jednak zaprzeczył, by składał tego typu obietnicę.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych