ew
Wielka Brytania najprawdopodobniej nie wpadnie w recesję tuż przed planowanym na koniec miesiąca wystąpieniem z Unii Europejskiej - wskazują dane opublikowane w czwartek przez urząd statystyczny ONS.
Po spadku PKB w drugim kwartale tego roku - co było pierwszą taką sytuacją od 2012 roku - powszechnie obawiano się, że brytyjska gospodarka może wpaść w recesję, która jest wyznaczana przez dwa kolejne kwartały z ujemnym wzrostem gospodarczym. Obawy te powiększała niepewność związana z planowanym na 31 października brexitem.
Jednak jak wynika z danych ONS, wprawdzie w sierpniu brytyjski PKB skurczył się o 0,1 proc., ale zarazem skorygowano w górę wyniki za lipiec do +0,4 proc. To oznacza, że w okresie czerwiec-sierpień wzrost gospodarczy wyniósł 0,3 proc. i był wyższy niż przewidywały prognozy analityków.
Ponieważ trzeci kwartał obejmuje miesiące od lipca do września włącznie, oficjalnych danych na temat PKB jeszcze nie ma, ale ONS oświadczył, że aby doszło do recesji, spadek PKB w samym wrześniu musiałby wynieść co najmniej 1,5 proc., czyli o wyjątkowo dużą wartość, a nie ma ku temu żadnych przesłanek.
"Obawy, że gospodarka już jest w recesji zostały rozwiane" - powiedział cytowany przez BBC Andrew Wishart, ekonomista z ośrodka analitycznego Capital Economics. Jak dodaje, spodziewa się on teraz, że w trzecim kwartale wzrost gospodarczy wyniesie 0,4 proc.
Czwarty kwartał może jednak przynieść duże turbulencje dla brytyjskiej gospodarki. Zgodnie z obecnie obowiązującymi ustaleniami, Wielka Brytania powinna 31 października wyjść z UE, ale na razie niewiele wskazuje, by Londynowi i Brukseli udało się zawrzeć porozumienie o warunkach wyjścia. Zdaniem większości ekomonistów, brexit bez umowy będzie bardzo niekorzystny dla obu stron, ale dla Wielkiej Brytanii szczególnie i należy w takim wypadku liczyć się ze znaczącym spadkiem PKB.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych