ew/PRS
23 października w greckim oddziale Polskiego Rejestru Statków gościli przedstawiciele polskiego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej p. Grzegorz Witkowski, Chargé d’affaires Ambasady RP w Atenach p. Tomasz Wiśniewski, przedstawiciele Administracji Grecji, Dyrektor Generalny Zrzeszenia Greckich Armatorów oraz prezes Zrzeszenia Greckich Armatorów Żeglugi Narodowej, armatorzy, oraz przedstawiciele biur projektowych. Podczas wizyty w Grecji, członek Zarządu PRS Dariusz Rudziński wziął udział w spotkaniu greckiego ministra Gospodarki Morskiej i Polityki Wysp p. Ioannisa Plakiotakisa z ministrem Grzegorzem Witkowskim.
Sektor morski dla obu państw jest wyjątkowo ważny, bowiem drzemie w nim ogromny potencjał, który należy wykorzystać. – Nasze definitywnie dobre doświadczenia, wynikające ze współpracy z PRS, niech będą zachętą do dalszego poszerzania współpracy z armatorami greckimi – mówił Podsekretarz Stanu w MGMiŻŚ p. Grzegorz Witkowski. Poza dyskusją o poszerzeniu współpracy gospodarczej między Polską, a Grecją, dyskusja toczyła się także wokół rosnącej aktywności PRS w basenie Morza Śródziemnego. – PRS posiada już ugruntowaną pozycję na greckim rynku, na którym jest dostępny od ponad 23 lat. Postrzegamy ten rynek jako strategiczny dla naszego dalszego rozwoju. Armatorzy greccy kontrolują ok. 25% światowej floty i przeszło połowę floty zarejestrowanej pod banderami państw członkowskich Unii Europejskiej – podkreślał członek Zarządu PRS p. Dariusz Rudziński, demonstrując jednocześnie przywiązanie i szacunek dla greckiej gospodarki morskiej i naszych partnerów z nią związanych, bowiem część swojego wystąpienia wygłosił w języku greckim. Zaznaczył również, że „PRS jest zaszczycony współpracą z tak znamienitą nacją żeglugową. Dostrzegamy wyzwania stojące przed światową żeglugą, także te, związane z wprowadzaniem nowych wymagań dot. ochrony środowiska. Chętnie będziemy poszukiwać rozwiązań z greckimi partnerami, które będą realizowały przyjęte przez IMO postanowienia, a równocześnie pozwolą na zachowanie konkurencyjnego charakteru światowej żeglugi.”
Zorganizowane spotkanie nawiązywało do podpisanej w tym roku umowy między Ministerstwem Żeglugi, Spraw Morskich i Polityki Wyspiarskiej Grecji a Polskim Rejestrem Statków, która upoważnia nas do wykonywania w imieniu rządu greckiego, usług certyfikacji konwencyjnej statków pływających pod grecką banderą oraz biur armatorów greckich.
Dzięki zawartemu porozumieniu PRS uzyskał pełne upoważnienie do działania w imieniu greckiej administracji morskiej na statkach pływających pod grecką banderą. To nasze 37 upoważnienie do działania w imieniu administracji morskich. Podczas spotkania dyrektor PRS Hellas p. Robert Domański podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do uzyskania upoważnienia – w tym przede wszystkim pracownikom PRS, mocno zaangażowanym w proces wdrożenia legislacji greckiej dot. stanu bezpieczeństwa statków podnoszących grecką flagę. Grecja z tonażem zarejestrowanych statków na poziomie ok. 43 mln GT zajmuje dziewiątą pozycję w rankingu flag. Jesteśmy dziesiątą organizacją uznaną przez Administrację morską Grecji do przeprowadzania przeglądów w jej imieniu. – Rząd polski z zadowoleniem przyjmuje ten rozwój sytuacji. Należy podkreślić, że PRS utrzymuje status uznanej organizacji Unii Europejskiej, a uznanie nie posiada żadnych ograniczeń. Oznacza to, że PRS w pełni czyni zadość wszystkim kryteriom określonym w rozporządzeniu (WE) nr 391/2009. Fakt ten zapewnia również i to, że PRS spełnia wymagania Kodeksu IMO dla uznanych organizacji, które są mniej wymagające niż kryteria europejskie. Od lat Polski Rejestr Statków z powodzeniem obsługuje Polską Administrację Morską, świadcząc usługi konwencyjne dla polskich statków z klasą PRS – wskazywał minister Grzegorz Witkowski z MGMiŻŚ.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych