pc
Irlandzki minister spraw zagranicznych Simon Coveney powiedział w środę, że rząd w Dublinie nie poprze odejścia od kontrowersyjnego mechanizmu dla Irlandii Płn. (tzw. backstopu), i wykluczył renegocjację porozumienia ws. warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE.
Szef dyplomacji powtórzył swoje stanowisko na konferencji zorganizowanej przez francuskie stowarzyszenie biznesowe Medef, podkreślając, że "ratyfikacja umowy wyjścia, w tym słynnego teraz backstopu, po prostu nie może podlegać dalszym negocjacjom".
"Nawet gdybyśmy chcieli - a nie chcemy - nie da się tego zrobić w sześć czy dziesięć tygodni" - zaznaczył.
Polityk tłumaczył, że "nikt jeszcze nie przedstawił wiarygodnych planów lub rozwiązań technologicznych, które mogłyby zastąpić ustalenia zapisane w umowie wyjścia", co sprawia, że jego rząd "nie może poprzeć" brytyjskiej propozycji uchylenia kontrowersyjnego mechanizmu.
Jednocześnie Coveney, który spotkał się także w Paryżu z brytyjskim ministrem ds. brexitu Stephenem Barclayem, odmówił komentarza do decyzji rządu w Londynie dotyczącej pięciotygodniowego zawieszenia obrad parlamentu i rozpoczęcia nowej sesji w połowie października.
"Ta kwestia dotyczy brytyjskiego parlamentu" - uciął, dodając, że "trudno powiedzieć", czy to zwiększa szanse na bezumowne wyjście Wielkiej Brytanii z UE.
W środę Wielka Brytania była pogrążona w kryzysie konstytucyjnym dotyczącym rządowych planów zawieszenia obrad parlamentu na pięć tygodni w kluczowym okresie negocjacji dotyczących wyjścia z Unii Europejskiej. Rządowy plan w tej sprawie został przyjęty przez królową Elżbietę II mimo głośnej krytyki ze strony liderów ugrupowań opozycyjnych, którzy apelowali do monarchini o spotkanie i odrzucenie tego wniosku.
W efekcie Izba Gmin przerwie obrady między 9 a 12 września i wznowi je dopiero 14 października, niewiele ponad dwa tygodnie przed planowanym na 31 października wyjściem kraju z Unii Europejskiej.
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?