pc
Kierujący statkiem oraz operator kładki odpowiedzą za sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu wodnym. To wyniki śledztwa, jakie Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście przeprowadziła po tym, jak dwa lata temu rozpędzony statek „Danuta” z pasażerami na pokładzie wpłynął wprost pod zamykającą się kładkę na Ołowiankę. Oskarżonym grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Obaj mężczyźni nie przyznają się do winy, złożyli wyjaśnienia.
Do zdarzenia doszło 27 lipca 2017 r. na Motławie. Jak poinformowała Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, „w trakcie opuszczania ruchomej kładki dla pieszych przepłynął pod nią statek pasażerski „Danuta”. Statek płynął w kierunku przystani Zielona Brama. Kierujący nim poruszał się ze znacznie przekroczoną dozwoloną prędkością. Płynął pomimo opuszczania kładki i zbyt późno podjął manewr hamowania wpływając bezpośrednio pod opuszczane przęsło.
Operator kładki pomimo zbliżania się do niej z nadmierną prędkością statku pasażerskiego, kontynuował manewr jej opuszczania, a w sytuacji kolizyjnej zaniechał awaryjnego wstrzymania ruchu przęsła opadającego bezpośrednio na przepływający pod nim statek”.
Podczas brawurowego manewru „Danuty” na jej pokładzie znajdowało się 139 pasażerów oraz członkowie załogi.
Wawryniuk powiedziała, że w toku postępowania uzyskano opinię biegłego z zakresu żeglugi. Z jej treści wynika, że zarówno kierownik statku pasażerskiego, jak i operator kładki, umyślnie naruszyli zasady bezpieczeństwa w ruchu wodnym.
Prokurator przedstawił obu mężczyznom zarzut sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu wodnym, zagrażającego życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, to jest popełnienia przestępstwa z art. 174 § 1 k.k.
Wobec kierującego statkiem prokurator zastosował środki zapobiegawcze w postaci zakazu prowadzenia statków oraz zawieszenia wykonywania zawodu szypra.
Akty oskarżenia skierowano do Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe w Gdańsku.
„Danuta” ma 33,36 m długości, 6,06 m szerokości oraz 0,96 m zanurzenia. Na jej pokładzie zmieści się 220 osób.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych