pc
O możliwości sprowadzania ropy alternatywnymi wobec rosyjskich trasami – przez Polskę i kraje bałtyckie - mówił w piątek prezydent Białorusi Alaksandr Łukaszenka. W ten sposób odniósł się do problemów w negocjacjach gospodarczych z Moskwą.
„Sprawdzamy trasę północną. Powiedziałem wprost władzom w Rosji. I przez Polskę, i przez kraje bałtyckie (moglibyśmy sprowadzać ropę – PAP). Jeśli jednak zaczniemy dostarczać ropę z Polski, to zajmiemy dwie nitki rurociągu Przyjaźń, którym (na zachód – PAP) płynie rosyjska ropa na eksport” – mówił Łukaszenka podczas wizyty w Brześciu.
Prezydent odniósł się do padających ze strony Rosji zarzutów, że Białoruś żyje na jej koszt. Zasugerował, że skoro Rosja dąży do urynkowienia np. cen na ropę dostarczaną Mińskowi, to ten może „sięgnąć po inną ropę znajdującą się na rynku”. Obecnie 100 proc. białoruskiego zapotrzebowania na surowiec pokrywa Rosja.
„Tylko czy Rosja potrzebuje, by na ich rynek przyszło 20-25 mln ton obcej ropy – z Ameryki, Arabii Saudyjskiej, jeszcze skądś; azerbejdżańskiej przez Ukrainę. Mamy na południu zbadaną również tę trasę do rafinerii w Mozyrzu” – mówił Łukaszenka.
Wskazywał przy tym, że relacje z Rosją są „bratnie”, ale od starszego brata Białoruś oczekuje wsparcia. Zarzuty o rzekomym „zwrocie na Zachód” kategorycznie odrzucił.
Przypomniał, że Białoruś i Rosja rozmawiają obecnie o pogłębieniu integracji, ale gdy doszło do rozmowy o gospodarce, to „Rosja zaczęła się targować o ropę, gaz, inne rzeczy”. „Nie będziemy o nic prosić” – powiedział Łukaszenka.
„Dogadajmy się po ludzku i zróbmy tak, żeby było dobrze. (…) I nie trzeba mówić, że Łukaszenka odwrócił się na Zachód. Posłuchajcie, na mnie osobiście nikt na Zachodzie nie czeka. Niepotrzebny i tam Łukaszenka. I Rosji też w sumie nie, po prostu nasze narody są bratnie. Trzeba się z tym liczyć” – ocenił.
Białorusi zależy na tym, by jak najszybciej porozumieć się z Moskwą w sprawie ewentualnego wyrównania strat ponoszonych z powodu tzw. manewru podatkowego w sferze naftowej w Rosji, a także ustalenia ceny gazu kupowanego od Rosji, która będzie obowiązywać od stycznia 2020 r. Rosja planuje stopniowe (do pełnej likwidacji w 2024 roku) znoszenie ceł eksportowych na rosyjską ropę, które w efekcie zrówna cenę surowca dla Białorusi, dotąd dostarczanego na preferencyjnych warunkach, ze stawką rynkową.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych