mk
Czołowy tygodnik Portugalii "Expresso", wieszcząc recesję w Europie, wskazuje Polskę jako "światowego lidera wzrostu gospodarczego" wśród państw rozwiniętych. Przypomina, że tylko Australia od 1992 r. nadąża pod względem wzrostu PKB za Polską.
Wydawany w Lizbonie tygodnik spodziewa się, że wraz z recesją w Niemczech zjawisko to może pojawić się też w innych krajach Unii Europejskiej, wskazuje jednak, że powinna mu się oprzeć Polska.
“Z pewnością jednym z krajów, który dotknie niemiecka recesja, będzie Portugalia. Potwierdzają to już ekonomiści. Mimo to główni krajowi eksporterzy nie widzą powodów do paniki” - napisał tygodnik we wtorek.
Powołując się na przewidywania Międzynarodowego Funduszu Walutowego, “Expresso” twierdzi, że do 2024 r. rząd w Warszawie powinien być spokojny o wzrost PKB. Zaznacza, że od 1992 r. tylko dwa kraje na świecie, Polska i Australia, nie doświadczyły recesji.
“W ciągu tak długiego okresu czasu oba te kraje, nawet mimo globalnego kryzysu finansowego, nie wyhamowały we wzroście gospodarczym” - pisze tygodnik, określając Polskę i Australię mianem “światowych liderów” wśród państw rozwiniętych.
“Expresso” wskazuje, że o ile Polska od 27 lat nie wie, czym jest recesja, to większość państw UE miała od 1992 r. zaledwie od 6 do 9 lat wzrostu gospodarczego, a Portugalia tylko pięć lat.
Odnotowuje, że istnieje jeszcze drugi ranking - państw słabo rozwiniętych, w których notowany jest od blisko 40 lat systematyczny wzrost PKB. Wskazuje, że statystyce tej przewodzi Bangladesz.
Z Lizbony Marcin Zatyka
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)