• <

Majewski: po fuzji Orlenu z Lotosem będziemy mogli lepiej konkurować na rynku

Strona główna Prawo, polityka Majewski: po fuzji Orlenu z Lotosem będziemy mogli lepiej konkurować na rynku
Majewski: po fuzji Orlenu z Lotosem będziemy mogli lepiej konkurować na rynku - GospodarkaMorska.pl

ew

09.03.2020 Źródło: PAP

Po fuzji Orlenu z Lotosem będziemy mogli lepiej konkurować na europejskim rynku - powiedział PAP prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski. Ocenił, że nowy koncern będzie miał większy potencjał ekspansji zagranicznej.

"Jako jeden większy podmiot skorzystamy pod względem inwestycyjno-rozwojowym" - powiedział Majewski pytany o zapowiadane przejęcie kapitałowe Grupy Lotos przez PKN Orlen.

"Rozszerzenie portfolio o nowe produkty wysokomarżowe często wiąże się z dużymi inwestycjami, zarówno w instalacje, jak i w technologie. Razem jesteśmy w stanie zrobić to bardziej efektywnie, a co za tym idzie, lepiej konkurować na europejskim rynku. Co więcej, nasze położenie pozwoli bardziej optymalnie zarządzać wspólną logistyką" - powiedział prezes Grupy Lotos.

"Wielkim wyzwaniem jest samo uczestniczenie w procesie konsolidacyjnym, którego celem jest stworzenie podmiotu o potencjale umożliwiającym większą ekspansję również poza granicami naszego kraju. Podmiotu, który wzmocni pozycję gospodarczą Polski na arenie europejskiej" - dodał.

Podkreślił, że obecnie ogromnym wyzwaniem dla koncernów rafineryjnych na całym świecie, ale także dla rządów państw, jest transformacja energetyczna. "Funkcjonujemy, zwłaszcza jako branża oil&gas, w bardzo dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Musimy też pamiętać, że zarówno Lotos, jak i Orlen to spółki Skarbu Państwa, a więc mają tego samego właściciela. Dlatego naturalnym jest, że analizowane są różne, nowe modele organizacji energetyki" - dodał.

Pytany o to, w czym mógłby specjalizować się Lotos po fuzji z PKN Orlen odpowiedział, że "naturalnym" kierunkiem są dalsze inwestycje w rozwój paliw alternatywnych. "To już się dzieje, a dzięki dodatkowemu wsparciu, tych inicjatyw może być o wiele więcej" - ocenił.

Prezes zaznaczył, że wynik dyskusji, jaką PKN Orlen prowadzi z Komisją Europejską w sprawie przejęcia kapitałowego Grupy Lotos "cały czas jest przed nami". "Podobnie jak wszyscy pracownicy Lotosu, bacznie przyglądam się temu procesowi i temu jak ostatecznie zostanie skonfigurowana cała transakcja" - podkreślił Paweł Jan Majewski.

Pod koniec września 2019 r. Komisja Europejska zdecydowała się na zastosowanie procedury "stop the clock" ("zatrzymania zegara") w negocjacjach z PKN Orlen ws. fuzji z Grupą Lotos. Dzięki temu Orlen zyskał czas na zebranie dodatkowych informacji.

PKN Orlen poinformował 2 marca, że otrzymał informację od Komisji Europejskiej o zatrzymaniu procedury „stop the clock”. Oznacza to wznowienie formalnej procedury negocjacyjnej dotyczącej przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez Orlen.

"Przedłożyliśmy wszystkie dokumenty, których oczekiwała Komisja Europejska. Liczymy, że zgodnie z naszymi oczekiwaniami, finalna decyzja w sprawie przejęcia kapitałowego Lotosu przez Orlen zostanie wydana do końca pierwszego półrocza" - powiedział cytowany w komunikacie prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Na początku sierpnia 2018 r. Komisja Europejska rozpoczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie planowanego przejęcia, aby ustalić, czy potwierdzą się wstępnie stwierdzone problemy w zakresie konkurencji.

Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa. W sierpniu 2019 r. PKN Orlen, Grupa Lotos i Skarb Państwa podpisały porozumienie dotyczące realizacji transakcji zakupu akcji Lotosu przez PKN Orlen od Skarbu Państwa. Porozumienie wygasa z dniem złożenia zapisów na akcje Lotosu lub z dniem 30 czerwca 2020 r. Po zgodzie KE na fuzję w pierwszym etapie odbędzie się odkup przez Orlen prawie 33 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. W drugim kroku ma nastąpić wezwanie do progu 66 proc. akcji.

PKN Orlen przekonuje, że synergie uzyskane w wyniku konsolidacji zwiększą potencjał połączonego koncernu w wielu obszarach działalności, co umożliwi dalszą, znaczącą ekspansję zarówno w kraju, regionie, jak i w perspektywie globalnej.
Źródło:
PAP
legal_marine_390x100_gif_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.