pc
Południowokoreańskie MSZ wezwało japońskiego ambasadora w Seulu, by zaprotestować przeciwko pozbawieniu Korei Płd. przywilejów w handlu z Japonią. Decyzja, która weszła w życie w środę, wpisuje się w toczony przez oba kraje spór o podłożu historycznym.
Władze Japonii usunęły Koreę Płd. z listy zaufanych partnerów handlowych, co oznacza dodatkowe komplikacje i wydłużenie procedur formalnych przy imporcie szeregu japońskich towarów. W odwecie Seul zdecydował o wykreśleniu Tokio ze swojej własnej listy preferowanych partnerów.
Wcześniej rząd Japonii wprowadził restrykcje w eksporcie do Korei Płd. trzech rodzajów materiałów wykorzystywanych do produkcji elektroniki. Seul uznał to za gospodarczy odwet za ubiegłoroczny wyrok południowokoreańskiego sądu, który nakazał japońskiej firmie wypłatę czterem Koreańczykom odszkodowań za pracę przymusową w okresie drugiej wojny światowej, w czasie japońskiej okupacji Półwyspu Koreańskiego.
W reakcji na działania Japonii władze Korei Płd. wycofały się niedawno z dwustronnej umowy o wymianie informacji wywiadowczych, która uznawana jest za istotną dla trójstronnej współpracy tych krajów z USA, m.in. w związku z zagrożeniem jądrowym i rakietowym ze strony Korei Płn.
Wicedyrektor południowokoreańskiego biura bezpieczeństwa narodowego Kim Hiun Czong wyraził głębokie ubolewanie z powodu wejścia w życie decyzji o pozbawieniu jego kraju preferencji handlowych. Oświadczył, że Korea Płd. może ponownie rozważyć kwestię umowy o wymianie informacji wywiadowczych, jeśli Japonia wycofa „niesprawiedliwe środki”. „Chcę podkreślić, że piłka jest teraz po stronie Japonii” - powiedział.
Główny sekretarz japońskiego rządu Yoshihide Suga ocenił jednak, że stanowisko Japonii jest właściwe, i winił wyrok południowokoreańskiego sądu za pogorszenie dwustronnych relacji. „Stosunki pomiędzy Japonią a Koreą Płd. są w niezwykle trudnej sytuacji w związku z wielokrotnymi i nieracjonalnymi działaniami strony południowokoreańskiej” - powiedział dziennikarzom na rutynowym briefingu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych