pc
Hiszpański rząd Pedro Sancheza planuje, według ustaleń krajowych mediów, ograniczyć o połowę liczbę przyjmowanych przez ten kraj w ciągu roku nielegalnych migrantów z Afryki. W 2018 r. dotarła ich tam rekordowa liczba 64,3 tys.
Według rządowego planu, o którym pisze w środę liberalny dziennik “El Pais”, zmniejszeniu liczby nielegalnych przybyszów z Afryki ma służyć m.in. zredukowanie w 2019 r. patroli okrętów hiszpańskiego Ratownictwa Morskiego (Salvamento Maritimo) na Morzu Śródziemnym. Tylko w 2017 r. wyłowiły one 23 tys. zmierzających do Hiszpanii migrantów.
“Plan ten przewiduje nie tylko ograniczenie aktywności Salvamento Maritimo na morzu, ale też utrudnianie działalności statkom organizacji pozarządowych wyspecjalizowanych w ratowaniu migrantów oraz naciskanie na władze Włoch, aby otworzyły swe porty dla takich jednostek” - napisał “El Pais”.
Lewicowy dziennik “Publico” skrytykował w środę zapowiedź redukowania przez Madryt liczby patroli Ratownictwa Morskiego wypływających na Morze Śródziemne. Gazeta przypomina, że od końca 2018 r. w hiszpańskich portach przetrzymywane są dwa statki organizacji pozarządowych Open Arms i Aita Mari, które wyławiały płynących w kierunku Europy migrantów, dobijając z nimi do któregoś z portów na terenie UE. Władze Hiszpanii zakazują im rejsów po Morzu Śródziemnym.
W czerwcu 2018 r., krótko po objęciu władzy, Sanchez zgodził się na przyjęcie w porcie w Walencji statku Aquarius z ponad 600 nielegalnymi migrantami z Afryki. Ich przyjęcia odmówiły wcześniej Włochy i Malta. Część komentatorów nazwała go wówczas “najbardziej przychylnym migrantom premierem w Europie”.
“Sanchez stracił okazję, aby stać z wypiętą piersią (…). Nikt nie może nam zabronić wyławiania z morza ludzi. Na wodach międzynarodowych nikt nie jest nielegalny. Nie ma też terminów pośrednich: jest się albo płynącym, albo topiącym się” - ocenił rządowy plan Oscar Camps z Open Arms.
Pomimo deklarowanej przez socjalistyczny rząd Hiszpanii otwartości na migrantów rządzący od czerwca gabinet Sancheza zmienił w ostatnich miesiącach nastawienie do nielegalnych przybyszów. Od lipca przeprowadził kilka dużych deportacji do Maroka Afrykańczyków, którzy siłą wdarli się do hiszpańskich enklaw - Ceuty i Melilli.
Z kolei na przełomie listopada i grudnia 2018 r. rząd Sancheza przez kilkanaście dni zabraniał wpłynięcia do portu Santa Pola koło Walencji hiszpańskiemu statkowi Nuestra Madre de Loreto z 12 migrantami na pokładzie. Po negocjacjach z władzami UE i Malty ostatecznie zgodził się ich przyjąć, odstępując od planu deportacji do Libii.
Pod koniec grudnia Sanchez zaproponował władzom w Bamako plan odesłania z Hiszpanii 55 tys. mieszkających tam migrantów z Mali. Premier tłumaczył, że jego gabinet zamierza oferować każdemu z Malijczyków po 400 euro i bilet powrotny do ojczyzny.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych