pc
Przedstawiciele Białorusi poinformowali w czwartek o planach zamknięcia na remont pięciu odcinków gazociągu Przyjaźń, którym Rosja przesyła ropę naftową na zachód, m.in. do Polski. Firma Homeltransnaft Drużba zapewniła, że wypełni zobowiązania ws. tranzytu.
Wicepremier Białorusi Ihar Pietryszenka powiedział, że konieczne będzie ograniczenie lub czasowe zamknięcie niektórych odcinków rurociągu i że należało to zrobić już półtora roku temu. Wówczas - jak dodał - nie zrobiono tego, aby nie zawieść partnerów rosyjskich, i postanowiono prowadzić prace remontowe w trakcie funkcjonowania rurociągu. Teraz jest to niemożliwe z powodów związanych z ekologią - oznajmił wicepremier.
Pietryszenka zapowiedział, że inżynierowie zajmujący się eksploatacją rurociągu zadecydują, ile czasu zajmie remont.
Wicepremier dodał także, że specjaliści powinni przeprowadzić konsultacje w celu zrealizowania wszystkich zakontraktowanych dostaw.
Ze swej strony główny inżynier białoruskiego operatora rurociągu, czyli firmy Homeltransnaft Drużba, Andrej Wiaryha powiedział, że Białoruś planuje kapitalny remont pięciu odcinków rurociągu. Według rosyjskiego dziennika gospodarczego "Wiedomosti" Wiaryha zapewnił jednocześnie, że firma podejmie maksymalne wysiłki, aby zapobiec wstrzymaniu tranzytu, i wywiąże się ze zobowiązań dotyczących transportu w br. 50 mln ton ropy.
Wypowiedzi przedstawicieli Białorusi nastąpiły po tym, gdy prezydent Alaksandr Łukaszenka na naradzie z rządem skrytykował Rosję za ograniczenia nakładane na eksport białoruski. "Za to dobro, które czynimy dla Rosji, ciągle dostajemy zło" - oświadczył. Na tym właśnie spotkaniu zasugerował, że rurociągi znajdujące się na terytorium Białorusi mogą zostać zamknięte, jeśli wymagają remontu.
Rosyjski koncern Transnieft, zarządzający rurociągami naftowymi w Rosji, po słowach Łukaszenki zapewnił, że stan białoruskich odcinków rurociągu Przyjaźń jest zadowalający i że usunięcie uszkodzeń nie będzie wymagać wstrzymania przesyłu surowca.
Rurociąg Przyjaźń uruchomiono w 1964 roku. Biegnie z Almietjewska przez Samarę i Briańsk do Mozyrza na Białorusi, gdzie rozdziela się na dwie nitki: północną - przez Polskę do Niemiec oraz południową - przez Ukrainę i Słowację do Czech i Węgier.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych