PMK
DCT Gdańsk ma nowych właścicieli. Singapurski operator terminalowy PSA International razem z Polskim Funduszem Rozwoju i firmą IFM Global Infrastructure Fund (GIF) zamknęły transakcję nabycia tego największego polskiego terminalu kontenerowego.
Transakcję zamknięto 21 maja, po otrzymaniu formalnych zgód od odpowiednich organów. Udziały DCT Gdańsk zostały zakupione od funduszu Global Infrastructure Fund II należącego do Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
- Partnerzy konsorcjum mają zamiar dalej umacniać pozycję terminalu i analizować dodatkowe potrzeby w zakresie ekspansji, gdy jest to istotne - czytamy we wspólnym oświadczeniu nabywców terminalu.
Wartość transakcji zakupu DCT Gdańsk to ponad 5 mld zł, a 2 mld zł zostanie zainwestowane w najbliższych latach w rozbudowę infrastruktury DCT - poinformował w marcu prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. W konsorcjum przejmującym DCT fundusz ma 30 proc. udziałów.
Dodał, że powstałe konsorcjum, które kupuje DCT jest zainteresowane w najbliższych latach inwestycjami o wartości ok. 2 mld zł w rozbudowę infrastruktury terminalu. "W ramach transakcji współpracujemy z konsorcjum ośmiu banków, z którymi mamy uzgodnione warunki finansowania długoterminowego zarówno dla samej transakcji, jak i późniejszych inwestycji. Jesteśmy przekonani, że te środki są zabezpieczone bądź poprzez współpracę z konsorcjum banków, bądź dzięki zaangażowaniu kapitału własnego samego DCT, bądź konsorcjum" - wyjaśnił.
Prezes PFR poinformował, że inwestycja w DCT, to nie inwestycja na rok-dwa, ale "małżeństwo (...) prawie na zawsze".
- Podpisaliśmy wieloletnią umowę o współpracy. Zamierzamy w długim terminie inwestować we wzmocnienie infrastruktury portowej w DCT. Jeżeli chodzi o nasze udziały w konsorcjum to PFR, jako inwestor finansowy, posiada 30 proc. udziałów w konsorcjum, fundusz IFM posiada również 30 proc. i PSA International posiada 40 proc. - jest takim naszym partnerem branżowym, operacyjnym - powiedział szef PFR.
Zaznaczył, że można liczyć na uzyskanie od PSA najwyższej klasy światowej wiedzy i kompetencji na temat tego, jak rozwijać port, a przez to wzmocnić polską infrastrukturę transportową, handlu, z korzyścią dla polskich firm zainteresowanych eksportem na cały świat.
DCT Gdańsk to, jak podkreślono, najszybciej rozwijający się port kontenerowy w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.
Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku.
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu