• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Prom Kopernik został sprzedany. W środę po raz ostatni wypłynął do Szwecji

pc

28.02.2019 05:08 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Prom Kopernik został sprzedany. W środę po raz ostatni wypłynął do Szwecji

Partnerzy portalu

Prom Kopernik został sprzedany. W środę po raz ostatni wypłynął do Szwecji - GospodarkaMorska.pl

Prom Kopernik został sprzedany – poinformowało Radio Szczecin. Pływająca w barwach Unity Line jednostka kursowała na trasie Świnujście-Ystad. W ostatni rejs do Szwecji wypłynęła w środę.

Kopernik to prom kolejowo-samochodowo-pasażerski. Ma 160 m długości, 21,60 m szerokości i 5,7 m zanurzenia. Linia ładunkowa jednostki to 1 000 m, w tym 350 m przeznaczone jest dla samochodów, a 650 m dla wagonów kolejowych. Na pokład prom może zabrać 360 pasażerów. Jednostka została zbudowana w 1977 r. w norweskiej stoczni Bergens Mekaniske Verksteder A/S, była wielokrotnie przebudowywana. W barwach Unity Line pływała od 2008 r.

Jak podało Radio Szczecin, w ciągu 11 lat na linii do Szwecji Kopernik przewiózł 290 tys. kierowców i 26 tys. pasażerów. Był najstarszym statkiem pływającym w barwach Unity Line.

O wycofaniu Kopernika z eksploatacji mówiło się już od jakiegoś czasu. Zastąpił go prom Copernicus, który Euroafrica Shipping Lines kupiła 28 grudnia 2017 r. od włoskiego armatora. To używany statek zbudowany w 1995 roku, czyli podobnie jak prom Polonia, który wciąż jest uznawany za jeden z najbardziej nowoczesnych na Bałtyku. W ramach modernizacji, na statku zostały dobudowane kabiny, a rufową furtę promu dostosowano do terminalu w Świnoujściu. Dodatkowo dobudowano część hotelową i dodano ster strumieniowy.

W pracach modernizacyjnych Copernicusa uczestniczyły takie firmy, jak JPP, Spawrem i Uni-mebel oraz Stocznia Szczecińska i Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Jak powiedziała Katarzyna Antoń, kierownik działu marketingu w Unity Line: „Parametry pasażersko–ładunkowe promu Copernicus po jego przebudowie są takie jak na siostrzanym statku Galileusz, który jest w serwisie Unity Line, czyli 126 miejsc pasażerskich (głównie dla kierowców ciężarówek) i 51 kabin”.

Unity Line to spółka zależna Polskiej Żeglugi Morskiej zarządzająca flotą siedmiu promów. Promy Polonia, Skania, Gryf i Wolin należą do PŻM, a pozostałe cztery – Copernicus, Galileusz, Jan Śniadecki i Kopernik są własnością Euroafrica Shipping Lines. Unity Line jest największym operatorem na liniach promowych z polskich portów.

EuroAfrica natomiast powstała 1 września 1991 roku na bazie szczecińskiego oddziału Polskich Linii Oceanicznych. Od 2010 roku jest spółką Grupy Kapitałowej Hass Holding Limited. Obecnie armator zarejestrowany jest na Cyprze (EuroAfrica Shipping Lines Cyprus Ltd.).W Szczecinie pozostawił działalność zarządu flotą poprzez spółkę EuroAfrica Services Ltd. sp. z o.o. Oddział w Polsce. Od ponad dwudziestu pięciu lat podstawową działalnością Euroafrica jest świadczenie usług przewozów morskich ładunków. Portami bazowymi wszystkich serwisów są porty polskie. Aktualnie obsługiwane są regularne linie z następującymi krajami: Wielką Brytanią, Szwecją oraz Afryką Zachodnią – z portów bałtyckich i zachodnioeuropejskich. Euroafrica eksploatuje 12-14 statków, a struktura floty pozwala na obsługę różnych ładunków: konwencjonalnych (w tym sztuk ciężkich i ponadgabarytowych), kontenerów, samochodów ciężarowych, zestawów drogowych i wagonów kolejowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.