Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka podsumował 100 dni prac resortu w zakresie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Wiceminister podkreślił, że w obszarze, którym się zajmuje, podjął wiele istotnych działań. Wskazał, że trzeba było dokładnie sprawdzić, w jakim stanie jest ten odziedziczony po poprzedniej władzy „statek”. Jako najważniejszą część wykonanych zadań wskazuje przeprowadzone audyty we wszystkich spółkach skarbu państwa.
"Skali takich nadużyć, przyznam, że sam się nie spodziewałem. Przypominam aferę „Pizza Gate”, czyli właściciela pizzerii powiązanego z PiS, który zarobił w porcie miliony. Trzeba też wspomnieć o masowych zmianach umów o pracę tuż przed wyborami w PŻB, dzięki którym wybrani pracownicy zapewnili sobie 15 dodatkowych pensji. Zaznaczę tutaj, że wstrzymałem te wypłaty", podkreślił na portalu X (dawniej Twitter). Wskazał także, że reakcja na wyniki wszystkich audytów "była szybka i stanowcza" oraz podjęto konkretne decyzje personalne. W niektórych przypadkach konieczne jest złożenie zawiadomień do prokuratury. Wiceminister dodał też, że "nikt, kto działał na szkodę państwa, nie będzie miał taryfy ulgowej."
Obok audytów są prowadzone jednocześnie prace, które są wielką szansą na rozwój kraju w obszarze gospodarki morskiej. Trwa realizacja kluczowych inwestycji dla gospodarki morskiej państwa, jak terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zostały ogłoszone przetargi na wywiad ferromagnetyczny, który pozwoli na zbadanie dna morskiego oraz na analizę nawigacyjną toru podejściowego. Kolejną sprawą, którą trzeba było rozwiązać, jest sytuacja portu w Elblągu. Blisko 2 mld zł wydano na przekop Mierzei Wiślanej, przez który przepływają głównie kajaki i żaglówki.
"Teraz, dzięki podjętym przeze mnie działaniom, zostanie pogłębiona droga wodna do portu w Elblągu i spowoduje to, że przez przekop będą płynąć duże jednostki", podkreślił Arkadiusz Marchewka.
Polityk podsumował 100 dni nowego rządu, że "gospodarka morska i żegluga śródlądowa wraca na właściwy kurs."
Podsumowaliśmy dzisiaj 1️⃣0️⃣0️⃣ dni pracy w Ministerstwie Infrastruktury.
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) March 21, 2024
W obszarze gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej podjąłem wiele istotnych działań.
✅ Przede wszystkim trzeba było dokładnie sprawdzić, w jakim stanie jest ten „statek”. Przeprowadziliśmy audyty we… pic.twitter.com/3fp8sI7o99
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych