Na nabrzeżu Bazy Oznakowania Nawigacyjnego szczecińskiego Urzędu Morskiego stoją nowe pławy - znaki wskazujące bezpieczną drogę statkom. Wkrótce zostaną przeniesione na tor wodny. Rozbudowany zostanie również system monitorowania oznakowania nawigacyjnego.
Kontolowanie stanu oznakowania wodnego na torze wodnym Świnoujście-Szczecin należy do głównych zadań BON. Baza szczecińska (druga jest w Świnoujściu) odpowiada za 50-kilometrowy odcinek: od Trasy Zamkowej do I Bramy Torowej na Zalewie Szczecińskim, jak również za boczne tory wiodące do portów w Stepnicy, Trzebieży, Wolinie, Nowym Warpnie i Międzyzdrojach odpowiada również za odcinek na granicy polsko-niemieckiej. Podlegają jej znaki stałe, czyli bramy torowe, nabieżniki i światła kierunkowe, oraz ruchome - pławy. Część pław, na bocznych torach, została wymieniona wcześniej.
– Teraz nowe znaki trafią na tor główny – mówi Jerzy Łysakowski, naczelnik BON w Szczecinie. – W naszej bazie czeka 39 pław. Wszystkie są znakami świetlnymi. Pierwsza para zostanie umieszczona najbliżej I Bramy Torowej. Nowe pławy przyjechały do Szczecina w częściach z Francji, były składane w hali BON. Są łatwiejsze w utrzymaniu i dużo lżejsze od starych.
– Ważą 2600 kilogramów, a stare – 4500 kg – dodaje naczelnik.
Inwestycja Urzędu Morskiego oprócz wymiany pław, zakłada także modernizację stałych znaków nawigacyjnych, rozbudowę systemu monitorowania znaków stałych i pływających oraz rozbudowę stacji ładowania akumulatorów w szczecińskiej BON. Wartość przedsięwzięcia to przeszło 30 mln zł.
– Nowy system monitorowania umożliwi uzyskanie więcej informacji o znaku, m.in. jego dokładną pozycję, czy nie zerwał się lub został uderzony przez statek, jaki jest stan oświetlenia i akumulatora – stwierdza Jerzy Łysakowski. Nowe znaki mają być zamontowane do połowy lipca. Stare będą służyć jako zastępcze – w razie awarii.
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu