• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rynek tankowców wciąż pod presją

PMK

19.02.2018 20:07 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Rynek tankowców wciąż pod presją - GospodarkaMorska.pl

Nadpodaż jednostek, słaby popyt rynkowy i obniżka produkcji krajów OPEC są przyczyną obecnej bessy na rynku transportu tankowcami. Jak widać po obecnych niskich stawkach frachtu ten trend będzie utrzymywał się także w tym roku – twierdzą eksperci Baltic and International Maritime Council (BIMCO).

Poprzedni rok był najgorszym od 23 lat pod względem zarobków największych tankowców VLCC. Obecnie sytuacja jest dalej zła, mimo podniesienia importu na ropę przez Chiny o 10 procent. Światowi producenci wciąż szukają balansu w produkcji ropy.

Eksperci z BIMCO przewidują także, że w tym roku zmniejszy się poziom złomowania jednostek. Powodem będzie wejście na rynek mniejszej liczby nowych tankowców oraz spodziewany wzrost popytu w drugiej połowie 2018 roku.

Czwarty kwartał zeszłego roku okazał się także rekordowym pod względem zezłomowanych jednostek od 2010 roku. Ogółem na żyletki trafiło 2,69 mln ton złomu pochodzącego z tankowców, co odpowiada 40 jednostkom.

Jednym z powodów tego trendu była rosnąca cena złomu, która na subkontynencie indyjskim wyniosła ponad 400 dolarów za tonę. Dodatkowo złomowanie zostało wzmocnione przez niskie stawki czarteru, które dno osiągnęły w sierpniu. W szczególności ucierpieli armatorzy aframaxów, którzy zarabiali poniżej 2 tys. dolarów dziennie.

Nie zobaczymy raczej kontynuacji tego trendu w czwartym kwartale obecnego roku, gdyż już doszło do dramatycznego wzrostu stawek, które obecnie wynoszą ponad 18 tys. dolarów.

Ogółem w zeszłym roku na żyletki trafiły 73 statki o łącznej nośności 7,34 mln dwt. Najwięcej wśród nich znalazło się aframaxów (20), dalej małych tankowców (13), VLCC i seuzmaxów (po 9) i na końcu panamaxów (5). Przeciętny wiek zezłomowanego tankowca wyniósł 24,9 lat.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.