Polski producent specjalistycznych kontenerów informuje, że kolejny rok z rzędu poprawia wyniki finansowe. Zarząd Zrembu Chojnice podkreśla, że z optymizmem patrzy na 2025 rok, widząc obiecujące perspektywy rozwoju, szczególnie w sektorze zbrojeniowym. Spółka blisko 80% produkcji kieruje na rynki związane z branżą obronną i taki trend chce utrzymywać.
Jak informuje firma, w 2024 roku jednostkowe przychody wzrosły o 5,6%, w ujęciu r/r i sięgnęły 39,1 mln zł. Jeszcze szybciej rosły zyski. EBITDA zwiększyła się o 15,5% do 6,2 mln zł, a EBIT o 7,5% do 4,2 mln zł. Na czysto Spółka zarobiła 9,9 mln zł, co dało poprawę zysku netto o około 322%. Marża na poziomie EBITDA wzrosła z 14,43%. do 15,77%.
- Kontynuujemy poprawę wyników na wymagającym rynku. Mimo wysokich cen energii cieplnej i elektrycznej oraz wzrostu płacy minimalnej zdołaliśmy poprawić marżę EBITDA. Pracujemy na pełnych obrotach, a nasz tegoroczny backlog jest już w dużej mierze zapełniony. Z optymizmem patrzymy na 2025 rok. Chcemy kontynuować trend z ostatnich lat i dalej poprawiać wyniki – komentuje Krzysztof Kosiorek-Sobolewski, prezes Zrembu-Chojnice.
W ubiegłym roku kontenery stanowiły główne źródło przychodów i odpowiadały za 32,4 mln zł ogólnej sprzedaży. Usługi i sprzedaż materiałów dołożyły 3,6 mln zł, a konstrukcje stalowe – 3,1 mln zł. Rozwijająca się współpraca z kontrahentami zagranicznymi pozwoliła na osiągnięcie blisko 66% sprzedaży eksportowej w ogólnych przychodach. Firma podkreśla, że chce dalej rosnąć na rynku specjalistycznych kontenerów. Co też istotne, w 2024 roku otrzymała od Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wsparcie na planowane inwestycje związane ze zwiększeniem mocy produkcyjnych istniejącego zakładu. Spółka przewiduje m.in. modernizację infrastruktury produkcyjnej oraz zakup nowych, bardziej zaawansowanych technologicznie maszyn. Decyzja obowiązuje przez najbliższych 14 lat, przy czym maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wynosi około 5,3 mln zł, z kolei maksymalna wartość pomocy publicznej przekracza 2,1 mln zł. Zakończenie inwestycji przewidziano w połowie 2027 roku.
- Dużo dzieje się na rynku, mamy wiele zapytań ze strony kontrahentów, głównie z sektora obronnego w kraju i za granicą. Rozmawiamy o realizacji kilku dużych projektów, ale należy mieć świadomość, że jest to długotrwały proces, co wynika ze specyfiki branży zbrojeniowej. Tu mówimy o projektach realizowanych często w ciągu 3-7 lat - tak to wygląda w wojsku i działania wojenne niewiele to przyspieszyły. Dochodzą do tego jeszcze bieżące korekty projektów związane z koniecznością reagowania na dynamikę działań wojennych i potrzebę aktualizacji rozwiązań co spowalnia produkcję. Blisko 80% produkcji kierujemy na rynki związane z branżą obronną i taki trend chcemy utrzymywać – dodaje Krzysztof Kosiorek-Sobolewski, prezes Zrembu-Chojnice.
Przypomnijmy, że istotnym segmentem działalności firmy stała się
produkcja specjalistycznych kontenerów dla sił zbrojnych. Głównym
zamawiającym jest niemiecka Bundeswehra, a wartość kontraktów wyniosła w
ubiegłym roku 4,23 mln zł. Zarząd już wtedy zauważał, że na rynku
zaczynają pojawiać się coraz większe projekty, których może być także
beneficjentem. Wynika to z faktu, że rynek specjalistycznych kontenerów,
szczególnie dla wojska, stawia coraz wyższe wymogi odnośnie technologii
produkcji, wskazując też na indywidualne wymagania względem ich
specyfikacji i dostosowania do własnych potrzeb. Kontenery używane w
mobilnych systemach wojskowych muszą posiadać choćby szczelność
elektromagnetyczną gwarantującą bezpieczeństwo w zakresie przetwarzania i
przesyłania danych.
Zremb-Chojnice specjalizuje się w produkcji kontenerów specjalistycznych głównie dla sektora obronnego. Dodatkowo produkuje kontenery typu offshore wykorzystywane m.in. na platformach wiertniczych oraz specjalistyczne kontenery dla innych branż. Znaczącą część produkcji stanowi eksport, głównie do krajów Unii Europejskiej.
Spółka
posiada wiele własnych rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie kontenerów,
łącznie z ich dopuszczeniami do użytkowania, co jest istotne przy
rozszerzonych i powtórnych zamówieniach. Dodatkowo prowadzi również
prace badawczo-rozwojowe nad innowacyjnymi rozwiązaniami w dziedzinie
kontenerów oraz innych systemów modułowych (np. mobilna modułowa
platforma pływająca z własnym napędem).
Produkcja kontenerów odbywa się często kompleksowo począwszy od projektu, poprzez wykonanie i procesy ich dopuszczenia. Innym segmentem produkcji są konstrukcje stalowe różnych typów, głównie o wysokim stopniu skomplikowania wykonania. Firma posiada rozbudowany park maszynowy, w tym urządzenia CNC, w które w ostatnim czasie inwestuje, co pozwala na wytwarzanie produktów o wysokich parametrach technicznych i tolerancjach.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych