Pod koniec maja w południowokoreańskim porcie Pohang Yeongilman odbyła się ceremonia oddania do użytku Tamhae 3, pierwszego zbudowanego w kraju statku badawczego, przeznaczonego do prac geofizycznych. Zastąpi on zbudowany w 1996 roku Tamhae 2, wykonując prace podwodne na wodach krajowych i zagranicznych.
Oddany do użytku 31 maja statek o długości 92 metrów i wyporności 6 000 ton był w pełni sfinansowany przez władze kwotą w wysokości 181 mld wonów (ok. 132 mln dolarów). Został zbudowany w stoczni Yeongdo, należącej do HJ Shipbuilding & Construction (HJSC), w oparciu o projekt SX134 firmy Ulstein Design & Solutions AS. Jednostka trafi do Koreańskiego Instytutu Nauk Geologicznych i Zasobów Mineralnych z siedzibą w Daejeon.
W uroczystości przekazania statku wziął udział 31 maja wiceminister handlu, przemysłu i energetyki Namho Choe. Podkreślił on, że efektywne wykorzystanie Tamhae 3 przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa zasobów, bezpieczeństwa publicznego i osiągnięcia neutralności w zakresie emisji CO2.
Tamhae 3 może pomieścić 50 członków załogi, nie licząc kadry naukowej i pokonać do 36 000
kilometrów z prędkością 15 węzłów,
umożliwiając pokrycie obu biegunów. Wyposażenie statku tworzy 35 różnych rodzajów najnowocześniejszego sprzętu badawczego. Jednostka jest zdolna do badań morskich 3D i 4D i może analizować uskoki
dna morskiego w celu wykrycia zmian zachodzących w czasie, co będzie
przydatne w wykrywaniu sygnałów sejsmicznych dna morskiego i wybieraniu
miejsc do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS). Kadłub posiada klasę lodową wskazującą na zdolność do poruszania się także w rejonie polarnym. W skład napędu wchodzi dynamiczny system pozycjonowania, mechanizmy kontroli hałasu i system automatycznej nawigacji,. Wszystko to ma zapewnić bezpieczne wykonywanie zadań i badań zgodnie z przeznaczeniem, jak analiza zasobów energii morskiej i badania uskoków tektonicznych.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym