W Muzeum Zalewu Wiślanego w Kątach Rybackich prezentowana jest wystawa „Żeglarstwo lodowe. Bojery DN na Zalewie Wiślanym”. To okazja, by na własne oczy zobaczyć m.in. zabytkowy ślizg lodowy z mistrzostw rozgrywanych w Krynicy Morskiej.
Ślizgi lodowe, inaczej zwane bojerami, to jednostki napędzane wiatrem, poruszające się po lodzie. Przemieszczając się w sposób niemal zupełnie pozbawiony tarcia, z żeglarzami zawieszonymi kilkanaście centymetrów nad lodem, z łatwością przekraczają prędkość 100 km/h.
– Pierwsze ślizgi służyły do transportu ludzi i ładunków po zamarzniętych akwenach. Za sprawą holenderskich osadników, ślizg lodowy pojawił się w połowie XVIII w. także w Ameryce, gdzie pierwszy bojer został zbudowany najprawdopodobniej w 1790 r. nad rzeką Hudson – wyjaśnia Magdalena Woźniak, kuratorka wystawy.
Pierwsze regaty bojerowe w Europie odbyły się w 1882 r. u ujścia rzeki Newy. Zawodnicy mieli wówczas do pokonania 84 kilometry. Kolejna ważna data w sportowej historii bojerów to 1928 r., kiedy założona została Europejska Unia Żeglarstwa Lodowego, zrzeszająca Niemcy, Litwę, Łotwę i Estonię. W 1935 r. do Unii dołączyła również Polska.
– W 1936 r. gazeta ,,Detroit News” ogłosiła konkurs na koncept rekreacyjnego sprzętu do zabaw na lodzie. Konkurs wygrał projekt na mały ślizg lodowy z nowoczesną przednią płozą sterującą. Nadano mu nazwę DN-60, od pierwszych liter tytułu gazety oraz powierzchni pomiarowej wyrażonej w stopach kwadratowych. O połowę mniejsze od Monotypów XV, lekkie, łatwe w budowie i transporcie bojery typu DN w 1966 r. trafiły do Polski – dodaje Magdalena Woźniak.
To właśnie ślizg lodowy tego typu wraz z żaglem stanowi najważniejszy
eksponat na wystawie w Kątach Rybackich. Jest to egzemplarz, który
wykorzystywano podczas bojerowych mistrzostw rozgrywanych w Krynicy
Morskiej. Na ekspozycji można poznać cechy jego konstrukcji, a także
dowiedzieć się jak wygląda „latanie” po Zalewie Wiślanym. Towarzyszący
bojerowi sprzęt regatowy, w tym oryginalne kaski, kamizelki, a nawet
megafon używany podczas wyścigów, pozwalają poczuć atmosferę zawodów
żeglarstwa lodowego. Eksponaty pochodzą z Jacht Klubu Krynica Morska.
Na
wystawie można również wysłuchać wywiadów z Laurą Banach i Michałem
Burczyńskim – utytułowanymi zawodnikami regat. Laura Banach jest złotą
medalistką bojerowych mistrzostw świata juniorów kobiet w klasie DN,
które rozegrano w marcu 2022 r. w estońskim Haapsalu, oraz wielokrotną
medalistką mistrzostw Polski, Europy i świata w klasie DN junior. Michał
Burczyński jest z kolei dwukrotnym mistrzem świata w kategorii
juniorów, wielokrotnym medalistą mistrzostw świata, Europy i
międzynarodowych mistrzostw Polski.
Wystawę w Muzeum Zalewu Wiślanego można oglądać do 30.10.2022 r.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym