• <
escort_980x120_gif_2020

Wycieczkowce płyną cała naprzód. Rejsy dla amatorów odkrywców to najszybciej rosnący rynek

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Wycieczkowce płyną cała naprzód. Rejsy dla amatorów odkrywców to najszybciej rosnący rynek
Wycieczkowce płyną cała naprzód. Rejsy dla amatorów odkrywców to najszybciej rosnący rynek - GospodarkaMorska.pl

Marek Grzybowski

05.11.2022
Pokaż cały artykuł
Wycieczkowce płyną cała naprzód. Rejsy dla amatorów odkrywców to najszybciej rosnący rynek - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Operatorzy statków pasażerskich szybko odbudowują rynek po zapaści spowodowanej pandemią. Rejsy luksusowe i ekspedycyjne to najszybciej rozwijające się segmenty rynku wynika z najnowszych badań zaprezentowanych w rocznym raporcie „2022 Cruise Industry News”.

Segment luksusowy wzrósł o 119% od 2012 r z ponad 324,5 tys. w 2012 r. do ponad 721 tys. pasażerów rocznie w 2022 r.  – wynika z danych uzyskanych z linii żeglugowych oraz Cruise Lines International Association (CLIA).

- Przewiduje się, że wraz z większą liczbą nowych statków w budowie lub zamówieniami segment rynku będzie nadal rósł i pozwoli na obsługę prawie 1,2 miliona pasażerów w 2027 roku – prognozują autorzy 2022 Cruise Industry News na podstawie informacji o planowanych inwestycjach uzyskanych z Royal Caribbean Cruises, Ltd., Carnival Corporation and plc, NCL Corporation Ltd., Thomson/First Call, The Florida-Caribbean Cruise Association (FCCA), DVB Bank oraz Cruise Market Watch Cruise Pulse.

Podróże dla odkrywców

Rozwija się również rynek podróży badawczych, w których pasażerowie biorą udział w ekspedycjach do wybranych regionów. Ten segment jest znacznie mniejszy niż rynek luksusowy ale wzrósł ponad 4-krotnie w czasie ostatnich 10 lat i dzięki znacznym obniżkom cen stał się dostępny dla dużej grupy turystów morskich.

- Segment ten odnotował jeszcze bardziej dynamiczny wzrost w ciągu ostatnich 10 lat, z około 67 tys. pasażerów w 2012 r. do około 367,6 tys. w 2022 r. To oznacza 450-procentowy wzrost rynku – wyliczyli eksperci CLIA.

Na podstawie analizy nowych kontraktów zwartych ze stoczniami, przewiduje się, że do 2027 r. rynek ten wzrośnie do ponad 430 tys. pasażerów rocznie. W planach operatorów statków ekspedycyjnych przeznaczonych dla pasażerów jest coraz więcej jednostek.

Widać, że po pandemii turyści głodni morskich podróży powracają na statki. Wzrost  segmentów rynku luksusowych i wycieczkowych rejsów w czasach pandemii nawet trochę nie zwolnił. To tradycyjne segmenty rynku pasażerskiego i premium musiały walczyć o powrót i nowego klienta.  Dlatego na pokładach tradycyjnych pasażerów znalazło się  27,5 mln turystów morskich w 2022 r., podczas gdy w 2012 r. było ich 17,6 mln, ale w 2018 r. było 28,5 mln.

Odbicie po pandemii

Szacuje się, że po załamaniu w czasach pandemii,  branża morskich rejsów pasażerskich w 2021 r. osiągnęła 23,8 mld USD. To oznaczało wzrost o 81,8% w stosunku do 2020 r. i spadek o 52,9% w stosunku do 2019 r. To wynik tego, że w 2021 r. operatorzy statków pasażerskich obsłużyli ponad 13,9 mln pasażerów w sezonie turystycznym, uzyskując wzrost o 96,2% w stosunku do 2020 r.

Wciąż jednak na statkach pasażerskich było o 49,4% mniej turystów niż w  2019 r. Ponieważ wiele rejsów sprzedawano po cenach promocyjnych i rosły koszty paliwa i serwisu statków, można dziś szacować, że przychody operatorów osiągnęły około 35 mld USD. W 2027 r. armatorzy statków pasażerskich mogą osiągnąć przychody nawet około 90 mld USD.

Ponad 1 mln pracowników w morskiej turystyce

W grudniu 2019 r. Cruise Lines International Association (CLIA) opublikowało raport „2020 State of the Cruise Industry”, w którym oszacowano, że w 2018 r. żegluga pasażerska zapewniała 1 177 tys. miejsc pracy na statkach i w obsłudze lądowej morskich turystów.

W  2018 r. 28,5 mln pasażerów pozwalało na łączne płace w wysokości   prawie 46 mld USD wynagrodzeń i zapewniało sprzedaż usług o globalnej wartości 134 mld USD.  W 2020 r. firmy stowarzyszone w  CLIA Cruise Linie oferowały usługi na około 280 statków pasażerskich. Podkreśla się, że operatorzy cruisów zapewniają istotne przychody portom morskim, a morscy turyści zostawiają w miastach portowych od około 60 do ponad 300 USD dziennie. Im krócej statek stoi w porcie, tym mniej korzyści dla miejscowego handlu i usług. 

Odbudowa rynku i ruchu pasażerskiego to także duża szansa dla portów w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie, które mają na Bałtyku dobrą pozycję. Potrzebują  jednak wciąż lepszego marketingu i wsparcia pomorskich organizacji turystycznych, by statki cumowały u nas dłużej niż pół dnia.

To oznacza, że rynek zaczyna się odbudowywać. Podróże morskie stają się coraz bardziej dostępne i zróżnicowane. Od czasów, gdy najbogatsi wybierali się na morza i oceany żaglowcami, a potem statkami parowymi minęły ponad dwa wieki. Rozwój statków pasażerskich możemy prześledzić na ikonografii opracowanej przez HMY Yachts. Dziś podróże morskie stały się dostępne nawet dla pasażerów z przeciętnymi portfelami. Z prognoz rozwoju rynku wynika, że turystów  morskich nie zabraknie.

Źródła: Cruise Industry News, Cruise Market Watch, CLIA, HMY Yachts

Dziękujemy za wysłane grafiki.