Lider prawicowej włoskiej Ligi Matteo Salvini nie będzie miał procesu w sprawie zarzutu przetrzymywania migrantów, jaki postawiono mu za wydarzenia sprzed dwóch lat, gdy jako szef MSW opóźnił zejście uratowanych na morzu rozbitków ze statku na Sycylii.
Decyzję o tym, że nie zostanie wytoczony proces politykowi, bo nie doszło do przestępstwa, podjął w piątek sędzia w Katanii na wstępnym posiedzeniu.
Salviniemu za przetrzymywanie ludzi groziła kara do 15 lat więzienia.
Sprawa dotyczy lipca 2019 roku, gdy przywódca Ligi jako minister spraw wewnętrznych i wicepremier nie zgodził się na zejście 131 migrantów ze statku włoskiej Straży Przybrzeżnej Gregoretti w sycylijskim porcie Augusta. Opuścili oni pokład po czterech dniach oczekiwania.
Ówczesny minister wyraził zgodę na wypuszczenie migrantów z jednostki dopiero, gdy pięć krajów członkowskich UE – Francja, Irlandia, Niemcy, Portugalia i Luksemburg – wyraziło gotowość ich przyjęcia.
W kilku takich sprawach, toczących się obecnie przed włoskimi sądami, Salvini argumentuje, że nie wpuszczając statków z migrantami do portów bronił interesów kraju i jego granic.
W kwietniu br. sędzia z Palermo postanowił oskarżyć Salviniego o to, że nie zgodził się on, by w sierpniu 2019 roku hiszpański statek organizacji pozarządowej Open Arms zawinął do portu na Lampedusie i by 147 uratowanych na morzu migrantów zeszło na ląd.
Przez trzy tygodnie jednostka stała u wejścia do portu na wyspie, czekając na zgodę na wpłynięcie. Na pokładzie z powodu upału panowały fatalne warunki sanitarne. Impas odblokował sąd w Agrigento, nakazując natychmiastowe zawinięcie statku do portu i wypuszczenie ludzi na ląd z powodu, jak podkreślono, ich bardzo złego stanu fizycznego i psychicznego.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych