USA i Wielka Brytania nałożą sankcje na Serbski Przemysł Naftowy (NIS), największy w kraju koncern naftowy, ponieważ większość udziałów mają w nim Rosjanie - oznajmił w piątek prezydent Serbii Aleksandar Vuczić.
Serbski przywódca poinformował podczas wywiadu na antenie telewizji Informer, że decyzja w sprawie sankcji wobec NIS wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r. i dotyczy "prawdopodobnie najsurowszych restrykcji". "Jest to jedna z najtrudniejszych obecnie wiadomości dla Serbii" - dodał.
Od 2008 r. większościowym udziałowcem NIS są rosyjskie przedsiębiorstwa Gazprom i powiązane z nim Gazprom Nieft. Według danych Centralnego Rejestru Papierów Wartościowych rosyjski Gazprom Nieft posiada 50 proc. udziałów w NIS, Republika Serbii 29,87 proc., a Gazprom 6,15 proc. Reszta należy do obywateli, pracowników, byłych pracowników i innych akcjonariuszy mniejszościowych.
"Zbliżają się rozmowy z Rosją o tym, czy uda się zmniejszyć (ich własność) poniżej 50 proc." - ogłosił serbski prezydent, zapowiadając jednocześnie "rozmowy z Amerykanami". Vuczić ocenił, że sytuacja ta "stwarza pewne problemy w relacjach z Rosją", ale nie jest możliwe, by nagle zmienił stanowisko wobec ewentualnego przyłączenia się Belgradu do międzynarodowych sankcji nakładanych na Moskwę.
Od początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę Belgrad odmawia przyłączenia się do zachodnich sankcji wobec Moskwy i nadal utrzymuje kontakty z urzędnikami na Kremlu. Ostatnia umowa na dostawy rosyjskiego gazu do Serbii, którą Vuczić i prezydent Rosji Władimir Putin uzgodnili w maju 2022 r., wygasa w marcu roku 2025.
Z Belgradu Jakub Bawołek (PAP)
jbw/ sp/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych